Jag undrar om man har några grova riktlinjer för vad pålar - på frostfritt djup - kan belastas med.
Hur kan man själv utföra någon sorts test på vad marken kan tänkas bära?
 
Man bör nog göra en geoteknisk undersökning. I mitt fall var det väldigt enkelt med en järnstång med grov gäng i ändan som med vikter lastade på gängades ner i marken och så beräknade man hur mycket den sjönk per varv eller om den sjönk av sig själv hur mycket vikt man kunde lägga på utan att den sjönk av sig själv. Detta hyrde jag in någon som gjorde. Själva testen eller liknande test borde man kunna göra själv men jag vet inte hur det omräknas till hur mycket last en påle kan ta. Pratar man om riktigt långa pålar så handlar det väl snarare om friktion i sidorna på pålen än vilket tryck marken klarar rakt under men är det mer plintar så är det väl tryck rakt ner som gäller.

Borde ju gå att placera en testpåle som man tänkt och sen se hur mycket man kan lasta den innan den börjar sjunka. Kan dock vara svårt att få tag på tillräckligt med vikt på ett kontrollerat sätt. Kanske fungerar med en vattentank som man fyller med vatten tills pålen sjunker eller liknande.
 
harry73
Pålar ner till frostfritt djup låter som plintar
 
Plintar eller korta pålar...same same but different!
 
harry73
Då föreslår jag att du anlitar en geotekniker
 
Byggnaden som ska bäras är ett garage - ute i "skogen"- och den förmodade belastningen som kommer att påverka är ganska enkel att beräkna, inte något man gärna över arbetar. Men tipset ifrån Ola verkar vara en god startpunkt.
 
harry73
Vad har du för terrassmaterial?
Vad blir följderna av en mindre sättning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.