Hej,
Vi ska installera en markbädd i vår/sommar men jag vill samla brunnarna (3-kammar-, fördelning- och inspektionsbrunn) och ventilationen på samma ställe.
Har letat efter principskisser men verkar inte vara någon som gör så.
Är det ingen som har tänkt på detta tidigare eller finns det någon nackdel med att göra detta?
 
X xLnT skrev:
Hej,
Vi ska installera en markbädd i vår/sommar men jag vill samla brunnarna (3-kammar-, fördelning- och inspektionsbrunn) och ventilationen på samma ställe.
Har letat efter principskisser men verkar inte vara någon som gör så.
Är det ingen som har tänkt på detta tidigare eller finns det någon nackdel med att göra detta?
Förstår nog inte riktigt hur du menar? Kan du skissa upp det?
Vad är din vinning tänker du?
 
harry73
Menar du att du vill ha alla funktioner under ett lock eller vill du ha alla brunnar i närheten av varandra?
Vår trekammarbrunn och fördelningsbrunn ligger bredvid varandra, så det är mindre än en meter mellan båda brunnslock. Sedan finns det ett ventilationsrör? som ansluter till underkant trekammarbrunn (tror jag) den finns också i direkt närhet till de andra lock.
Men sedan har jag infiltrationsbädden och efter den kommer också ett ventilationsrör som även funkar för att spola ren röret. Den ligger såklart längre bort. Sedan tycker jag inte att dessa brunnslock stör så mycket.
 
Finns brunn med inbyggd fördelare men är ingen storsäljare. Kör du FANN och BAGA med biomoduler så behöver du ingen fördelarebrunn.
Ventilation måste du sätta i andra ändan äv bädden så det blir värre :)
Provtagningsbrunnen skulle du kunna montera "baklänges/ fel sida" utan problem dock så har du luftning som skulle kunna tappa syre eftersom du får en böj i marken.
Icke problem med BAGA Biomoduler :)
 
Såhär tänker jag mig.
De små runda är ventilationshuvarna för spridarrören och dräneringsrören.
 
  • Handritad skiss som visar fördelning av ventilationshuvar och rörledningar för spridare och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns dumt att ha inspektionsbrunn och ventilationen för spridarrören på andra sidan markbädden.
 
Eftersom du får böjar så anser/tror jag att risken för bruten/nedsatt ventilation är stor men har du bra fart med skorsteneffekt i fastigheten så kan det eventuellt funka. Är så olika vad varje fastighet har för sug i avluftningen.
 
Sen kommer du tappa en del i för att få fall på matning också. Gör inget om du har lätt att bli av med vattnet.
 
Varför spelar det någon roll? Brunnarna är ju inte direkt täta.
Vår avluftning finns i andra änden (ca 55m från 3-k brunnen) och kommer vara ett 75 alt 50mm rör.
 
X xLnT skrev:
Varför spelar det någon roll?
Vår avluftning finns i andra änden (ca 55m från 3-k brunnen) och kommer vara ett 75 alt 50mm rör.
Det är inte säkert att din markbädd fungerar och du får stopp :)
 
harry73
Känns att det blir svårt att spola dina spridarrör om det skulle behövas
 
harry73 harry73 skrev:
Känns att det blir svårt att spola dina spridarrör om det skulle behövas
Om resten fungerar normalt, så är det ju i princip ren vätska som ska spridas mha spridarrören, så om rören har samma fall hela vägen med snälla böjar så ser jag inte de problemen ni tagit upp som problem i praktiken.
Skulle det visa sig att spridarrören trots allt inte går att spola vid ett eventuellt stopp, så är det väl inte hela världen att gräva upp och åtgärda?
 
N Markgrossen skrev:
Det är inte säkert att din markbädd fungerar och du får stopp :)
Varför skulle min markbädd inte fungera, och vart menar du att det skulle bli stopp?
 
harry73
Skulle du av någon anledning få problem med anläggningen så att trekammarbrunnen blir full, kan slammet strömma vidare i spridarrören. Då förlorar spridarrören funktionen och behöver du gräva upp markbädden.
Om du kan spola rent spridarrören, kan du återställa funktionen utan att gräva
 
harry73 harry73 skrev:
Skulle du av någon anledning få problem med anläggningen så att trekammarbrunnen blir full, kan slammet strömma vidare i spridarrören. Då förlorar spridarrören funktionen och behöver du gräva upp markbädden.
Om du kan spola rent spridarrören, kan du återställa funktionen utan att gräva
Det skulle inte gå att göra pga böjarna menar du?
Jag tänker att det inte är någon skillnad mot böjar i avloppet under huset som går att spola med ett roterande spolhuvud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.