Hej!

Jag bygger lösvirkeshus med en firma på totalentreprenad.
De har I sin tur anlitat en underleverantör för markarbeten.

När kontraktet skrev på entreprenaden blev vi mer eller mindre lovade att det inte skulle behöva sprängas på tomten muntligt. Nu har man börjat gräva och kommit ner mot berg vilket gör att man behöver sprang en del ändå. Kan de ta ut exra kostnader från oss för det? Jag anser att vi har ett kontrakt på anläggning av platta, att det sedan tllkommer merarbete borde ligga I deras risk vid totalentreprenad?

Utdrag ur entreprenadbeskrivning:

"Erforderlig schakt, yttre VA, fyllnadsmassor, underlag för grundplatta, gångar, garageuppfart samt återfyllning och grovplanering 3 meter runt hus. Finplanering offereras / upphandlas separat efter husets färdigställande. Se bifogad teknisk beskrivning för markarbeten. "

"Byggytan på huset är 106 kvm. Lägger man då till 1 meter extra runt huset för utgrävningen får vi en yta på 148 kvm. Har ej räknat med någon bortforsling schakt då all schakt skall kunnas läggas på tomten "

De vill även ha mer betalt för övriga tveksamheter I kontraktet vilket gör att jag börjar tjura ur...
 
De ville även ha ersättning för inhyrning av körplåtar då deras maskin sjönk ner när man skulle gräva för indragning av el, vatten. Nu löstes det genom att de kunde använda timmer från tomten att köra på istället (min ved rök) men hade det legat på mig att betala för dessa plåtar annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.