Hej

Har ärvt en tomt som jag vill bygga ett hus på. Jag vill så klart försöka spara pengar genom att vara projektledare för mitt bygge. Vill ej bygga något men tror på att det blir billigare om jag köper in olika delar än att jag låter någon stor aktör ta hela och tjäna en stor vinst på det.

Jag förstår inte vilka steg som markarbetet görs och vilka aktörer som behöver vara där när och göra vad.
Därför tänkte jag frågar alla kunniga här

Har sökt på forumet och har fattat vissa saker men vill ha en lista med en röd tråd. Jag tror det kommer hjälpa andra också.
Jobbet utförs i skåne
 
Jag kan börja, för jag har skrivit lite grand om det och vi gjorde markarbeten när vi skulle bygga till vårt hus. Sedan får andra som kan bättre fylla på med info.

Ibland kan man behöva börja med att göra en geoteknisk undersökning, för att se hur långt ner det är till grundvattnet, vilka jordarter marken består av, om det är naturligt jord eller kanske gammal fyllning där.

Sedan schaktar man ur området där grunden ska byggas, ner till fast mark. Minst 50 cm men ibland kan det behövas ner till 2 m.

Packa hålet med makadam, padda i omgångar.

Sista halvmetern fylls med singel.
 
Hos oss var det en och samma entreprenör som gjorde allt jobb. Han göt till och med grunden.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hos oss var det en och samma entreprenör som gjorde allt jobb. Han göt till och med grunden.
Tack !

Blev det dyrt?
 
Jag minns inte riktigt. Detta var 2009 och vi tog ett fast pris på markarbeten, gjuta grunden och bygga tre trappor i en klump. Ska se om jag kan gräva fram fakturan, fast jag gör det inte idag.
 
Vad saker kostar beror på förutsättningarna på just din tomt men ta dit någon som får kolla på det, bra omdömen och personkemi brukar vara ett steg i rätt riktning, löpande pris med, då kostar det vad det ska kosta om du får en seriös entreprenör,
 
K Kaboff skrev:
Vad saker kostar beror på förutsättningarna på just din tomt men ta dit någon som får kolla på det, bra omdömen och personkemi brukar vara ett steg i rätt riktning, löpande pris med, då kostar det vad det ska kosta om du får en seriös entreprenör,
Det är en kommunal tomt som är med i en dejtaljplan så allt är redan förberedd
 
Slår fortfarande ett slag för personkemi, och omdöme, även löpande pris om du hittar en seriös entreprenör eller flera;) OCH! Hitta en bra KA som kan hjälpa dig om du känner dig osäker! Guld värt... sedan tänk på att d3t är högkonjunktur så ta inte första bästa... finns en anledning till att vissa har fullt upp men lyckas du med planering så går det smidigt ändå.
 
K Kaboff skrev:
Slår fortfarande ett slag för personkemi, och omdöme, även löpande pris om du hittar en seriös entreprenör eller flera;) OCH! Hitta en bra KA som kan hjälpa dig om du känner dig osäker! Guld värt... sedan tänk på att d3t är högkonjunktur så ta inte första bästa... finns en anledning till att vissa har fullt upp men lyckas du med planering så går det smidigt ändå.
Har pratat med någon nu och han sköter allt med att ta in andra och har bra referenser .
Måste ut med honom och visa tomten som jah kommer förmodligen ta per timme då det är redan fixat av kommunen
 

Bästa svaret

Första steget är geologisk undersökning av marken om du vill vara på den säkra sidan.

Är det bra markförhållanden så brukar man skava av 50-100cm (matjord,vegetation osv)

Sen packar man INTE upp med makadam som någon skrev! Man börjar med tlx 0-90 som är en krossprodukt av sprängt berg hyffsat billigt.

För problemet med makadam är att det är en tvättad berg produkt, det har alltså inget noll i sig och därför är det ett rätt så levande material. Du kan packa det men det blir aldrig lika hårt som ett material med noll i sig. Tänk med på att alla tvättade berg och natur sten/berg är betydligt dyrare än tlx 0-90 0-18 0-32 osv. Sen skulle du fylla under huset med 2m makadam kommer det bli som ett vattenmagasin under huset och det vill man absolut inte ha. Därför lägger man dränering runt plattan som är ansluten till dom 20cm makadam du lägger i toppen på geunden.


Och schaktet du tlx ännu djupare vi säger 2 meter ja då kan man börja med ännu högre friktion tlx 0-200 bergkross.

Men eftersom du skrev att tomten var med i detaljplan redan så tror jag där är hyffsade förhållanden. Så då skulle troligtvis packningen för husense ut som såhär.

Schakta bort 05-1m schakt.
Fyll med 0-90 max 45cm pallar om du har en 500kg padda och minst 6 överfarter.
Sen kan man behöva täta av 0-90 med 2-3cmbärlager om det är lite noll i, men behövs ytterst sällan.
Sen på med duk.
20-15 cm 8-16 makadam.
Sen avsluta den sista 5cm med 2-4 flis för att få perfekt resultat.

Detta är ju för en gjuten platta! Tänk även på att dränering och dagvatten ska grävas ner runt plattan.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ta det en snubbe som kollar bärigheten när du packat upp grunden för att vara på den säkra sidan.

Kan ha missat något.

Mvh Maskinisten
 
  • Gilla
Dsundet och 4 till
  • Laddar…
Hej! Har också haft svårt att hitta raka svar om grundläggning och olika underlag, det verkar som om det är klokast att ta dit någon som är proffs för att göra bedömningen om hur mycket som ni behöver gräva bort och fylla upp.

Tycker att det låter som maskinisten har koll och bra tips ovan - 0-90 som bas och 0-32 (bärlager) på toppen.

Vi bygger ett litet hus på plintar (cement +Leca) och det var bara 20cm ned till ”fast” orörd väl dränerande mark och ca 1-1,5m till berg, så vi gräver inte djupare. Kostnadsmässigt med infart på ca 25x3m och 40-50 cm schakt, dike för VA 25m samt 0-90, 0-32 + stenmjöl rör/ledningar (för att bädda in VA) landade det på ca 60k ink moms (35h gräv (mycket sten) och 100ton grus. En grävare kostar nog runt 1000/h med moms normalt.
 
Vill bara påpeka att det är bättre att ta det säkra före det osäkra med schaktdjupet, markisolering osv., så att det inte skjuter.
 
Maskinistens svar var verkligen till stor hjälp !
Vi var ute igår och tittade och kommunen jobbar för fullt med marken.

Jag kommer anlita en firma som har gör detta men kommer ta löpande pga att markförhållanden är redan fixade av kommunen . Möjligtvis kommer jag kanske gräva bort en del själv men inget mer. Vill hellre att proffsen gör detta.
 
Ska man lika bra göra en större platta för uteplatsen istället för trädäck ?
 
M MackanM skrev:
Ska man lika bra göra en större platta för uteplatsen istället för trädäck ?
Det beror ju lite av vad du vill ha för underlag. Tänker du lägga natursten i bruk är gjuten platta det man ändå vill ha unde, men skall du ha trä känns det ju minst sagt onödigt ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.