Hallåj, ny här :p hade lite frågor hoppas nån kan hjälpa mig :)

Ska bygga en stuga, Enkelstugan (som Skogsindustri har en byggbeskrivning på http://www.byggbeskrivningar.se/Byg...FileId=1020&FileTypeId=103&File=&Doc=broschyr)

Håller på och gör en kostnadskalkyl på detta och kollar tillgängligt material.

När jag gräver ut för "grunden" hur mycket ut från väggarna ska jag gräva?

Hur grov ska gruset/stenarna vara när jag fyller upp grunden?

Har läst att det finns jordborrar man kan använda för att få fina plinthål, om man använder jordborr, ska man använda plintrör då, eller kan man gjuta plinten direkt i hålet och använda rör till delen som sticker upp? Nån sade att man behöver at grus/sten runtom plinten. Behöver man det?

Sen har jag en matematisk fråga; Betongåtgång. 15 st plintar som har dia. 20cm och är ca 2m långa, 3,14x(0,1x0,1)x2x15= 0,942m3 betong, kan detta stämma?

Och om jag lagar betongen själv, hur mycket cement måste jag köpa för att det ska räcka till ca 1kbm betong?

Läste nånstans att man ska använda grus (småsten) och stenar(lite större sten) när man blandar betong, kan man använda bara grus? Eller är det inte att rekomendera?

Sen hörde jag även att man måste ha rent vatten när man blandar betongen, funkar det med regnvatten också?

Sen lite frågor om dränering, behöver jag dränera när det e plintgrund?
Hur grova rör behöver jag använda då? och hur långt ner ska dom vara nergrävda.

Marken är lerjord (20-30 cm "matjord" och sen därefter jord blandat med lera.)

Blev ganska mycket frågor nu :) Men hoppas ni har svar på nåt :)
 
Hmm, okej.....

Kanske nån kan hjälpa med den här frågan då;

När jag ringde runt och frågade priser om cement o armeringsjärn, papprör osv så påpekade försäljaren att färdiga plintar är billigare..

Och dom färdiga plintarna är ca 50 cm höga..

Är det vettigare att gjuta egna plintar ner till frostfritt djup, eller kan man köpa färdiga plintar och stapla dom på varandra (så att man får ner det till frostfritt) eller kan man bara lägga den direkt på marken? Och bygga på det?
 
En till fråga, när man blandar betong ska man ju ha; cement,sand, grus och vatten.

Gruset är väl typ 8-16

Men vad menas med sand? Sand som på stranden då eller?
 
När jag byggde en balkong för ett tag sen använde jag färdiggjutna plintar som var 70 cm. Dom hade stolpskor som var justerbara i höjdled vilket var väldigt smidigt. Jag grävde en grop och la en betongplatta/trädgårdsplatta i botten. Nästa gång jag ska gräva plintar tänker jag nog gjuta dom själv för att det kan vara lite knixigt att få plinten att stå rakt när man använder färdiggjutna. Däremot kommer jag använda justerbara stolpskor eftersom det är smidigt att kunna justera i efterhand om det sätter sig lite.

Vet inte så mycket om det andra du frågar efter. Beror väl på hur ambitiös man är. Jag hade nog grävt bort all växtlighet där huset ska stå och en halv meter ut eller så. Sen hade jag kanske lagt ett lager singel där. Dränera vet jag inte om det är nödvändigt. Blir det mycket vatten på tomten när det regnar? Du kan ju köpa betong på säck så slipper du fundera på andelen sand och cement. Man kan ju isolera plintarna med cellplast om man är orolig över tjälen. Mina föräldrar har en liten stuga som är 25 år gammal den är inte dränerad och där grävde man bara hål för plintarna inget annat. Den står fortfarande kvar.
 
Tack för ditt svar gnilrub!

Det blir lite plaskigt dagarna efter att det har regnar lite mer, så jag tror jag kommer att dränera marken, och det där med justerbara stolpskor va inte en dum ide, tror jag kommer att använda det :)
 
Ålboi skrev:
En till fråga, när man blandar betong ska man ju ha; cement,sand, grus och vatten.

Gruset är väl typ 8-16

Men vad menas med sand? Sand som på stranden då eller?
Beställ gjutgrus eller betonggrus (lite olika beteckningar förekommer) så kan du gjuta direkt med den.
Du kan även blanda tex i 50% mak 8 - 16.
Snåla inte med cementen!
För en sån gjutning som du tänker göra, jag antar att du ska blanda själv på plats, skulle jag rekommendera minst 20% cement räknat på vikten.
 
Tack för ditt svar anaitis!

Jo, jag kommer att blanda själv på plats, hade först tänkt göra det för hand, men efter att ha läst diverse poster här på forumet så tror jag att jag ska investera i en betongblandare (tombola?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.