Vi håller på att förbereda marken inför gjutning av plintar och byggande av ett trädäck, som senare eventuellt kommer kompletteras med skärmtak, insynsskydd, etc. Den kommer stå på 12st plintar (finns lite mer info och bilder i vår andra tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-regelverk-och-dimensionering-foer-traedaeck.521154/) och nu skulle vi behöva lite hjälp och tips om hur vi bäst förbereder marken och gör isoleringen.

Vi har lerjord/silt och frostfritt djup är 2,1m, så tanken är att gjuta plintar så djupt som möjligt, 1m kanske, och sedan mark/tjälisolera. Det finns en hel del trådar med diskussion huruvida man bör lägga isolering under plintarna eller runtom plintarna. Har även hittat denna pdf: https://dam.pim-cps.saint-gobain.co...64C9DAFDE8943D823DBEF/tjlisolera_hemmapdf.pdf som har beskrivningar och tabeller, men det låter ju helt sanslöst att man ska behöva isolera 3,1m (utkragningslängd) runtom varenda plint.

Just nu lutar det mot att lägga en mindre bit isolering (XPS?) under varje plint, kanske 75x75cm, och sedan lägga isolering (EPS?) runt alla plintar ungefär 30-40cm under marknivå med ungefär 1m utkragningslängd. Det skulle alltså betyda att vi måste gräva bort 30-40cm matjord och lerjord över hela området där trädäcket kommer stå, plus 1m utanför, och sedan 1m (eller så djupt som möjligt) där plintarna ska stå.

Sedan, i plinthålen, blir det: markduk, lite grus/sand, isolering och sedan gjuter man plinten direkt på isoleringen. Detta från beskrivningen i pdf:en jag länkade ovan.
Runtom alla plintar blir det isolering, markduk och sedan något slags grus upp till marknivå.
Bifogar en extremt simpel och icke-skalenlig bild på hur jag tänker.

Det är jag är osäker på är: vad ska jag fylla på med runt om plintarna / gjutrören efter att jag har grävt bort 75x75cm och lagt ner isoleringen, och vad för slags grus bör jag ha högst upp, upp till marknivå? Jag gissar på att man vill ha något med noll-fraktion, för annars kommer väl allt regnvatten leta sig ner och lägga sig ovanpå isoleringen direkt?

Något annat som låter riktigt tokigt? Detta är nog väldigt överkurs egentligen, men jag vill få det bra och ordentligt gjort särskilt om man ska komplettera senare med t.ex. skärmtak.
 
  • Illustration av en marksektion med byggdetaljer för plintar: XPS-isolering (gul) under plintarna, EPS-isolering (röd) runt plintarna, markduk (svart), grus/sand (grå).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en fundering; bör man kanske se till att alla "lager" hamnar med fall från huset? Det syns inte på bilden här men på bilderna i min andra tråd att en sida kommer gå mot huset (dock har jag inte tänkt fästa trädäcket mot huset, utan köra med plintar ungefär 50cm från hus-sockeln).

Alltså att man ser till att den stora ytan man gräver ut 30-40cm är med fall från huset, och samma sak med den övre (EPS) isoleringen kanske?
 
Ingen som har några synpunkter, kommentarer eller annan input? :)
 
S
Well, det verkar mycket ambitiöst. Det verkar smart att försöka få fall från huset, men oklart om varje lager måste ha det.
 
Ja...

Funderar på att strunta i isoleringen runt om plintarna och bara köra på isolering under plintarna. Gräva ut 20cm runtom istället för 30-40cm och lägga markduk och sedan makadam 8-16.

Skulle det senare visa sig att det inte räcker så blir det ju enklare att gräva upp gruset, kanske lite mer jord och sedan lägga dit isolering, än att behöva gräva upp allt inklusive plintarna för att få ned isolering under plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.