Hej! Har precis schaktat ur för min blivande garageplatta och ska nu ner med "grus/sten" innan kantelementen ska dit, men jag ett litet dilemma.

Har pratat med min morfar som så att jag ska köra markduk i botten på jorden, där efter 10 cm 0/16 kross och på det 20 cm 8/16 singel

Jehanders som jag beställde dessa material ifrån sa att jag skulle köra 10 cm 16/32 mackadam och sen 20 cm 8/16 singel, så jag beställde även 16/32 mackadam.

Nu hade jag en vän på besök som tyckte jag skulle köra 0/16 kross i botten och sen 16/32 mackadam till elementen...

Jag blir helt förvirrad och vet inte vad jag ska göra längre

Kan någon med kunskap säga vad jag ska ha under plattan
 
JU grövre det är i botten med kross, desto mindre blir kapilära krafter när de är skarpa kanter på krossen, gärna en duk underst så kan inget sjunka och vill man så kan men ha en duk mellan det grova och lite finare, ska paddas tufft med en min 100 kg padda
 
J jonaserik skrev:
JU grövre det är i botten med kross, desto mindre blir kapilära krafter när de är skarpa kanter på krossen, gärna en duk underst så kan inget sjunka och vill man så kan men ha en duk mellan det grova och lite finare, ska paddas tufft med en min 100 kg padda

Okej så i vilken ordning hade du gjort markarbetet från duk till underkant element ?
 
Har du en bra schaktbotten hade jag lagt duk och sen bara 8-16. Finns ingen anledning att ha grövre, och det går inte att padda makadam så det behöver du inte lägga energi på.
 
  • Gilla
Nowah
  • Laddar…
Beror på lite vad du har för markförhållande , lera,sand morän e.t.c Lera då ska det vara en duk underst, lika med sand, morän är stadigt underlag, 16/32 är bra i botten, ( singel du tänkte inte fel där bör vara kross ) och 8/16 kross upp till elementen, Om du har för grovt upptill kan du inte få det så jämt som det ska vara och padda som tusan alla lager, normalt så brukar kross läggs
ca 0,5 meter utanför elementkanten för att bära bra, vill ligga kvar då. Har du tänkt på stuprör och andra rör för att få bort takvatten, kanske inte behövs hos dig
 
G Grävkalle skrev:
Har du en bra schaktbotten hade jag lagt duk och sen bara 8-16. Finns ingen anledning att ha grövre, och det går inte att padda makadam så det behöver du inte lägga energi på.

Okej men 8/16 singel är ju tummlat, känns som att det inte kommer bli stabilt efter paddan? Får får mig att det blir som rullgrus typ
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Jag la 15cm blandat 0-95/0-65 och sen la jag 15cm 8-16 paddat innan jag ställde ut elementen o isoleringen.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Jag la 15cm blandat 0-95/0-65 och sen la jag 15cm 8-16 paddat innan jag ställde ut elementen o isoleringen.

Ditt 8/16, var det singel eller mackadam ?
 
N Sand1986berg skrev:
Ditt 8/16, var det singel eller mackadam ?
Makadam.
 
N Sand1986berg skrev:
Okej men 8/16 singel är ju tummlat, känns som att det inte kommer bli stabilt efter paddan? Får får mig att det blir som rullgrus typ
Varför inte 8-16 makadam? Det kommer att "flyta runt " när du går i det oavsett om det är paddat eller ej men det sjunker ingenting när du gjuter eftersom makadamen inte innehåller 0-fraktion och därmed inte är packningsbar.
 
  • Gilla
Nowah
  • Laddar…
Jag har en hel hög liggandes på tomten med 8/16 singel, men det skulle varit 8/16 mackadam då istället eller ?
 
Nä det funkar fint. Är lite jobbigare att arbeta med eftersom det inte ligger stilla när man går i det,men resultatet blir lika bra.
 
  • Gilla
Nowah
  • Laddar…
Är det inte jobbigt att få kantelementen rakt på det där?
 
På 8-16 går det rätt bra och jo det går att packa 8-16. Den sätter sig inte mycket men krossad 8-16 är så sträv att det går att vibba den lite och få en slätare yta
 
Tycker det är smidigare att bara köra makadam 16-32 och sen lite 2-5 för att lägga elementen på.

0 fraktion behöver du bara om marken saknar bärighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.