Hej,
Jag ska bygga altan 4x7 meter och har några frågor angående markarbetet.

1) Måste jag gräva bort hela ytan eller kan det räcka att gräva endast där jag ska lägga plattor / gjuta plintar? Det senare skulle spara väldigt mycket tid och material.

1b) Om jag gräver endast för plattor/plintar ska jag då lägga markduk och täcka med sten där jag väljer att inte gräva?

2) Jag är föräldraledig och planerar att gräva allt för hand. Hur får jag bort massorna från tomten enklast? Det är kanske 15 meter till min uppfart från där jag gräver. Jag har 15 min till närmaste återvinningscentral. Funderar på att använda hinkar och fylla och köra till åvc när hinkarna (som jag ställer på ett släp) är fulla.

Tacksam för tips!
 
Tomture61
Utan att veta höjden på altanen så ngn dm mellan undersida på bärverk / mark är bra .
Är det gräs / ogräs där altanen skall bo är det lämpligt att gräva bort detta , ca 10 cm ned .
Dit med markduk , fyll med makadam . OBS , ogräs växer lättare i finare sand / grus produkter .
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/lagga-markduk-under-altan/

https://www.byggahus.se/forum/threads/schakta-av-jord-under-altan-innan-markduk-laeggs.315487/

Vet ej om du äger en släpkärra eller hyr , äger / lånad gratis så skaffa skottkärra och en bred landgång .
 
Redigerat:
Tack för svar. Man behöver alltså inte gräva ut så djävulskt mycket.

altanen kommer bli ca 30 cm ovan mark.

Men då gräver jag bort allt gräs och en del av matjorden sen lägger jag markduk och singel ovanpå.

Behöver man gjuta plintar i ytterkant eller kan det räcka med plattor där också?
 
Skulle säga att det är överkurs o gräva bort grässvålen och matjorden på hela ytan.
Klipp ner gräset så lågt du kan med klipparen och sen på med duk och lite grus för o hålla ner den.

Däremot får du gräva och göra ordentligt vid dina plattor eller plintar.

Har du ingen skottkärra är det nog läge att skaffa en nu, o så kollar du med din kommunala renhållare vad det kostar att hyra en container, i min kommun är det prisvärt att ta ut en container om man gräver.
 
  • Gilla
Luddasm
  • Laddar…
Hur menar du med göra ordentligt? Gräva något djupare förstår jag men måste man även padda där plattorna ska ligga?

L Lutte skrev:
Skulle säga att det är överkurs o gräva bort grässvålen och matjorden på hela ytan.
Klipp ner gräset så lågt du kan med klipparen och sen på med duk och lite grus för o hålla ner den.

Däremot får du gräva och göra ordentligt vid dina plattor eller plintar.

Har du ingen skottkärra är det nog läge att skaffa en nu, o så kollar du med din kommunala renhållare vad det kostar att hyra en container, i min kommun är det prisvärt att ta ut en container om man gräver.
 
Beroende på vad du har i marken får du gräva olika djupt. Är det sand under matjorden räcker det med att få bort matjorden medans om du har lera så får du gräva till frostfritt för att vara helt säker på att det står still.

Fyller du med grus i ett hål så går det fint att stampa med ändan av en 2x4" eller stampa med en plint som du drämmer i marken.

Fyller du med typ 0-16 kross så går det fint att vattna materialet och bara stampa med en regel. Fyll 1dm åt gången mellan stampning så går det fint med handkraft.
Sen är det väldigt smidigt att du inte gräver och bökar sönder botten på ditt hål eller Fyller upp med grävmassor.
För det som I botten en bit ner är redan packat ordentligt efter flera år av marktryck och vatten. Kallas för orörd schackbotten.

Är ingen expert
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.