Hej!

Jag skall bygga ett isolerat uterum som står på plintar. Uterummets golv kommer ca 40 cm upp från marken.
Den befintliga marken där uterummet skall stå är en blandning av matjord samt sand. Bortsett från marken runt plintarna som skall fyllas med singel så undrar jag vad jag skall göra med den gulmarkerade marken.

Räcker det med att skrapa bort ev växtlighet samt lägga täckduk för att förhindra växtlighet, eller måste man skrapa bort all matjord och lägga singel/makadam? (Det vill jag egentligen inte göra)

Borde jag göra något på något annat sätt?

Se bild från konstruktören:

Ritning av ett uterum på plintar med gulmarkerade områden som representerar befintliga markytor som ska behandlas.
 

Bästa svaret

Om du med täckduk menar svart odlingsväv så räcker det. Till skillnad från markduk släpper den inte igenom något ljus. Fungerar bra när man vill stoppa växtlighet utan att behöva skrapa bort jorden.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för svar!

Jo, jag menade svart odlingsväv. Låter bra att du tror det räcker, så man slipper schaktarbeten. Det är nämligen rätt besvärligt att komma åt med maskin.

Tror du det blir några problem om de understa reglarna kommer nära marken? Med 220 höga reglar som vilar på 170-reglar och en total färdig golvhöjd på ca 40 cm så kommer undersidan inte speciellt långt upp från marken. Eventuellt kan jag ju försöka sänka marken med ca 10 cm till om det skulle hjälpa.
 
Ja, svart odlingsväv har jag själv använt mycket så jag vet att det fungerar. Om du använder NTR/A klassat virke är det inga problem med att komma nära marken.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Jag får återkomma med bilder när det blir dags för byggstart.
 
A Anders243 skrev:
Hej!

Jag skall bygga ett isolerat uterum som står på plintar. Uterummets golv kommer ca 40 cm upp från marken.
Den befintliga marken där uterummet skall stå är en blandning av matjord samt sand. Bortsett från marken runt plintarna som skall fyllas med singel så undrar jag vad jag skall göra med den gulmarkerade marken.

Räcker det med att skrapa bort ev växtlighet samt lägga täckduk för att förhindra växtlighet, eller måste man skrapa bort all matjord och lägga singel/makadam? (Det vill jag egentligen inte göra)

Borde jag göra något på något annat sätt?

Se bild från konstruktören:

[bild]
skulle du kunna bifoga hella bilden, behöver referens. tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.