Hej kamrater!
Jag ska snart igång och bygga en kåk, murad 2-plansvilla i Finja Exakt 350 block.
Jag hade nästan bestämt mig för en frånluftsvärmepump. Men sen slog det mig att jag kanske har möjlighet att lägga en del av min jordvärme på samfällighetens mark då min tomt inte riktigt räcker till.
Men nu då till frågan, får jag göra detta? Vi är en samfällighet 18 fastigheter(nybyggt område), jag har ett stort grönområde nedanför tomten som tillhör samfälligheten. Så det borde ju vara okej att lägga ner utanför min tomt, ca 5meter ut och 30 meter brett (tomtens bredd). Men vem ska man vända sig till för att få svar? Är det grönt ljus om jag bara får ok från mina grannar i samfälligheten?

Tacksam för svar.
 
Är det okej för samfälligheten så är nästa steg att skriva ett servitut om du vill vara säker i framtiden.
 
  • Gilla
PeppePersson
  • Laddar…
Det går inte att ha servitut i en samfällighet. Det kan man bara ha i andra fastigheter.
 
Så det hänger alltså på att samfälligheten godkänner det och inget annat?
 
Hemmakatten
Visst kan man ha ett servitut i en samfällighet. Det har vi sedan år 2005. Men mer tveksamt om samfälligheten vill godkänna det med 18 fastigheter som kanske alla vill utnyttja samfällighetens mark.
 
Hemmakatten skrev:
Visst kan man ha ett servitut i en samfällighet. Det har vi sedan år 2005. Men mer tveksamt om samfälligheten vill godkänna det med 18 fastigheter som kanske alla vill utnyttja samfällighetens mark.
"Servitut i samfälligheter är otillåtna eftersom definitionen av servitut endast medger
servitutsförhållande mellan fastigheter. När servitut upplåts i samtliga delägande fastigheter i en samfällighet kallas detta emellertid, något oprecist, för just servitut i samfällighet."
http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...ning/Examensarbete/07_5149_Linus_Johnsson.pdf s. 35-36

Innebär att ifall TS vill skriva ett servitut så ska det inte göras med samfällighetsföreningen, utan med ägarna till alla fastigheter som har andelar.
 
...och som tillägg till Räknenisses inlägg kommer detta servitut att skrivas in i alla fastigheter. Vilket betyder att alla fastigheter som ingår i samfälligheten får en "belastning" i form av servitut inskrivet hos lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.