Hej!
Är det någon som har erfarenhet av FH och att ta hjälp av dem med markberedning grund osv. När vi fick produktionskostnadskalkylen gissar jag att de bara sätter ett schablon belopp. Hur går de till sen, åker de och kollar på tomten för att ge ett exakt pris innan man skriver kontrakt eller blir priset en överraskning när allt är klart och fakturan kommer? Någon som vet?
 
Deras offert inkluderar ett visst antal kubikmeter fyllnadsmassa och utschaktning givet väldigt bra förutsättningar, de brukar vilja komma ut för att ta en titt på marken, och då kanske dom kan ge _lite_ tydligare offert (typ att dom direkt ser att det behövs beredas mer), men vill du ha mer koll än så får du nog bekosta en riktig geoteknisk undersökning.

Mitt tips är att prata med någon lokal markberedare som ofta har bra kolla på marken och vad som kan tänkas behövas göras (mycket möjligt att du kan få samma person att göra marken, FHV kontrakterar ju bara så dom struntar i vem)
 
Tack för svar! Okej, men då blir det ingen större överraskning i slutändan vad det verkar. Jag läste i detaljplanen att en geoteknisk undersökning gjorts i området och det är bra förutsättningar. Men bra tips att prata med nån mer än bara fiskarheden:)
 
Men vad betyder "i området" är det på din tomt? För det är just din tomt som är intressant.

Det kan mycket väl bli så att när dom schaktar så märker grävaren att det är betydligt djupare ner till fast mark än väntat och då behöver dom fylla på med mer schaktmassor, så ha alltid en buffert för oväntade markkostnader. Deras standardoffert brukar innebära en platt tomt där man bara behöver schakta av ett tunt övre lager av matjord.
 
Det har inte gjorts på just våran tomtsnutt men på granntomt till både höger och vänster och enligt dem borde det vara samma hos oss men helt hundra kan man ju inte vara fast det känns ganska säkert. Jag har för mig att vi inte alls har långt ner till berg eller vad det var. Vi kommer att få lov att fylla en hel del på tomten för den sluttar ganska mycket där vi tänkt ställa hus och garage men det är svårt att uppskatta hur mycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.