Hej!

Jag håller på att byta köksinredning och har lite problem. Som behandlats i andra trådar så har IKEA grövre stommar och sålunda smalare innermått än andra tillverkare. Jag kan alltså inte sätta dit mina gamla lådor från Kallinge/Marbodal i de nya stommarna (med orginalskenorna iaf). Jag vill göra detta för att smidigt kunna sätta dit de gamla (omlackerade) lådfronterna. Alternativet är att köpa IKEA-lådor som garanterat passar och sedan mixtra dit de gamla fronterna, men det känns som om det kan bli väldigt mycket arbete med den lösningen...

Någon som har några erfarenheter av detta???

Tack på förhand!
 
Har mixtrat en del med detta men då mellan HTH/ och myresjökök.

Lösningen blev att hiva ut möresjököks-stommarna och sätta in HTH "all the way". Merkonstnaden blev minimal då stommarna är de billiga delarna. SÅ försök köpa stommar också från Marbodal så ska de passa.. S eupp med olika mått, myresjökök bytte helt måttstandard för 4 år sedan vilket gjorde att våra gamla luckor inte passade i deras nya stommar..

Intressant att man gör kök i Kallinge (Ronneby?), jag bor där nämligen, kände inte till någon köksfabrikant.
 
Marbodal och IKEA är en dålig "fit", tyvärr... Gångjärnen har olika placering. Du måste antingen göra nya urfräsningar i luckan alt nya hål i stommen. De nya hålen i stommen blir en svag punkt då de utsätts för en hel del beslastning. Provade precis den kombinationen en gång....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.