Min skorsten från 1946 ser inte pigg ut... Är det möjligtvis bara en utvändig uppfräschning som behövs?
Eldas huvudsakligen med olja och har 140 graders röktemp ut från panna och 65 grader uppe i skorstenstoppen. Under vintern eldas även en del ved, varvid en rök på 180 grader lämnar pannan. En dragbegränsare finns i hyllorna, men har ej orkat montera den ännu...

Enligt sotaren är skorstenen ok. Ska man putsa, måla eller plåta in skorstenen?
skorsten.jpg
 
Den ser lite fuktig ut kanske. Du kanske ska öka tempen lite?

Är den ok av sotarn så är det väl bara att putsa upp den lite


/Andreas
 
Det syns att fogarna är i dålig skick på visa ställen .... man krafsar ut allt löst bruk och fogar om. Gör du inte det så väntar dyrare och besvärligare ommurning av skorstens topp i framtiden :(
gaia
 
Ser ut som min...
Muraren ville ha 5´för att foga om den och 15´för att mura om den. Jävla buse.....
 
Andreas_Hansson skrev:
Du kanske ska öka tempen lite? /Andreas
Hmmm... Under vinterhalvåret så ser faktiskt skorstenen fräschare ut. Kan ju bero på vedeldningens högre temp. Hur mycket energi ska man släppa ut i kråkboet då? De flesta verkar vara eniga om 60 - 70 grader i toppen... Kan dragbegränsaren kanske hjälpa till att hålla skorstenen fräsch? Den kommer ju ventilera då panna ej brinner. Men är det inte risk att den kyler röktempen så det blir kondens? Ska försöka få upp den så snart som möjligt...
 
Den ser ut vara hyfsat ok, så att göra som gaia skriver och foga om i tid är ett bra förslag. Jag har rivit ner övre delen (allt över tak) på en skorsten(hus byggt 1919) och byggt upp den igen en gång - det var några dagars styvt jobb, så bättra på den i tid om det går.

Apropå det här med tempen och så, så har nog även tidens tand varit framme. Grannens skorsten från 1947 är i sämre skick, och den panna som har suttit där de senaste 20 åren har definitivt inte skickat ut för kalla rökgaser i skorstenen, men det är ju värt att kolla upp vad du ligger på för temp 'uppe i nock'

 
Sne4 skrev:
... men det är ju värt att kolla upp vad du ligger på för temp 'uppe i nock'
johansjostrand skrev:
Har 140 graders röktemp ut från panna och 65 grader uppe i skorstenstoppen.
Är det nåt speciellt bruk som används till skorstensfogar? Med min vanliga tur kostar det väl säkert över 1000 kronor /sleven... Måste ju fixa det här snart...
 
inget dyrt.
fogade om men lite grann. tror det kostade 60:-/säcken
Kalkriktbruk skall det vara tror jag. skall tåla låga temp och fukt utan att sprängas.
Se till att foga om alla fogarna annars blir det inte så snyggt. nytt bruk är ljust och gammalt mörkt.
Jula har en billig fogfräs för detta.
 
johansjostrand skrev:
Måste ju fixa det här snart...
No ja, du kan vänta tills eldningssesongen är slut och skorstenen kall. Det är inte så bra om fogarna torkar för snabbt. Du har ett fint tak som du ska helst skydda från stank av bruket ( som lämnar vita kalkfläckar) med en reel "plastlakan" ändå ner till stupprännan :-/. Det är så lätt att bruket kommer inte ditt den skall när man är nybörjare ;) och för att skydda från  all gammal fog som kommer att falla neråt när du rensar fogarna.
Investera i en fogslev (eller vad det nu heter) eller snickra liknande verktyg själv av trä. Du kan titta på en välsorterad byggmarknad hur en sådan ska se ut. Guld värd även om det blir en utgift bara för en skorsten ;). Har aldrig gjort det själv ( har tittat på) men jag vet hur viktigt det är att ha rätt verktyg som underlättar jobbet enormt .... och ha det redan från början .....   Det går ju inte annars att putta in bruket ordentligt i fogarna. Blött dom rensade fogar rikligt med vatten så att bruket fäster ordentligt!!!!
Ja, det skall vara mycket kalk i bruket och knappt något cement om alls.
Det är som att jobba med vilken spackelmassa som helst och det kommer garanterat  att se proffsigt ut :)
Lycka till!
gaia
 
Efter omfogningen så klär du sedan in skorstenen i plåt. Så är du av med fuktproblemen från utsidan för gått.
 
roli skrev:
Efter omfogningen så klär du sedan in skorstenen i plåt.  Så är du av med fuktproblemen från utsidan för gått.
Ja, och du får en ful och opersonlig skorsten på köpet...

Fogslev är ett måste!
 
roli skrev:
Efter omfogningen så klär du sedan in skorstenen i plåt.  Så är du av med fuktproblemen från utsidan för gått.
Nej du kan få problem med kondens mellan plåt och skorten. detta är det ingen plåtslagare som nämner!

Å fult e det.
 
Oki! Det låter ju som om man skulle kunna fixa det här ganska enkelt framåt sommaren. Det borde väl inte va några andra problem eller. Skorstenen har ju varit i bruk sen huset byggdes, och röktempen är väl acceptabel? 140/65 grader. Men som andreas skrev, Den ser fuktig ut på nåt vis. Och skitig och sotig på norrsidan
 
Hej!

Jag fogade själv om min skorsten i somras. Den var då ganska "rasslig", troligen delvis på grund av att det inte längre eldas i någon panna, utan det bara är relativt kalla ventilationspipor som går ut genom den.

Mitt första problem vid omfogningen var att få till en vettig ställning runt skorstenen. Den var bra mycket högre än det såg ut. Lösningen var att bygga en horisontell "balkong" under skorstenen. Den funkade bra, men var tung att dra upp på taket.

Problem nummer två var att jag snabbt blev otålig när jag skulle skrota ut det gamla fogbruket (2-3 cm djup hade jag fått rekomenderat). Jag använde då enbart hammare och mejsel, med följd att jag snabbt slog mig genom hela fogens tjocklek och hamnade med mejseln i rökgången. Inte så lyckat, kanske... Lösningen på detta blev att ta fram vinkelslipen och en diamantkapskiva för betong (Jag hade ingen fogfräs som nämns ovan). Jag drog tre spår i varje fog. Ett i toppen, ett i botten samt ett i mitten. Sedan var det lätt att milt knacka bort bruket genom att sätta mejseln i mittenspåret. (En sten fick jag i näven ändå, men det säger mer om skorstenens skick än om övervåld.)

Fogade gjorde jag med SIPRO Puts och murbtuk C (kolla med MAXIT, så det blir rätt!) Meningen är att du skall ha ett bruk som tål temperaturväxlingar samt att det inte får vara starkare (mer cement) än det bruk som sitter kvar i fogen innanför. Efter fogningen behövdes en del murtvätt... Jo, förresten, ett par fogslevar 10 och 12 mm samt ett putsbräde att hålla upp bruket med var väldigt bra. Två storlekar på fogslevarna behövdes på grund av lite ojämn fogbredd sedan tidigare. Putsbrädan var bra att ta upp bruk med innan det puttas in i fogen. En rotborste att snygga till fogarna med innan de har härdat helt är också bra att ha.

Summa summarum blev det rätt bra, fast det tog lång tid för mig att bli klar. Skorstenen är kanske inte i eldbart skick på grund av dåliga mellanväggar innuti, men eftersom jag ändå inte har en eldstad i dag är det ett mindra problem. Nästa projekt är att få upp en huv på skorstenen. Den har stått i garaget sedan i november, men jag har inte känt för att klättra på tak förrän värmen kommer...
 
Kläd absolut inte in skorstenen i plåt, det är helt förkastligt map hållbarheten. Sten/bruk måste kunna andas, möjligen kan du göra en huv att sänka över hela paketet men då skall det finnas en rejäl luftspalt mellan plåt och skorsten för ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.