Är det överhuvudtaget möjligt att koppla en kompressor för manuell omkoppling av Y/D driften? Problemet är väl när trycket minskar och tryckregulatorn vill återstarta kompressorn.
 
Det låter svårt. En manuell Y/D-start används för motorer som man manuellt vill starta och stoppa. Jag förstår nog inte din tillämpning. Varför vill du ha en manuell Y/D-start?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter svårt. En manuell Y/D-start används för motorer som man manuellt vill starta och stoppa. Jag förstår nog inte din tillämpning. Varför vill du ha en manuell Y/D-start?
Egentligen vill jag inte ha det men den kontaktor som gått sönder är svindyr runt,1000 lappen utan frakten begagnad ny typ 2500 kr+ frakt så är man sk fattigpensionär måste man vända på varje krona tyvärr
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för special du har? En kontaktor behöver inte kosta mer än någon femhundring.
[länk]
Vet inte varför den är så dyr den heter telemecanique lp1-d129-a65 den har 3slutande och 1 brytande kontakt
 
Om jag har hittat rätt data för denne så tycker jag den tredje i listan jag länkade till ska funka, AC2 12 A, 5.5 kW. Välj rätt manöverspänning. Jag vet inte vad som gör din modell så dyr.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
H haraldkasper skrev:
Vet inte varför den är så dyr den heter telemecanique lp1-d129-a65 den har 3slutande och 1 brytande kontakt
Har för mig telemecaniq blev uppköpta av Schneider så de bör kunna ta fram en ersättare.
 
Det är inget speciellt med den kontaktorn som behövs, den ska bara klara samma last, samma manöverspänning och samma brytande/slutande kontakter. Sedan finns det flera olika fabrikat att välja på
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så att man måste ha en kort fördröjning mellan övergången mellan y och d koppling är inte risken annars att vid omslaaget blir det kortslutning
 
Kontaktorerna är förreglade så att Y-kontaktorn K3 måste släppa innan D-kontaktorn K2 kan dra. I schemat ser du hur K2 är kopplad via K3 21-22. Det garanterar att huvudkontakterna på K3 är öppna när K2 får ström.

Elritning, kontaktorer, säkringar, strömkrets, teknisk, kopplingsschema, motorstyrning, komponenter, elektriska symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu läste jag frågan efter att jag svarat...
För en manuell YD-omkopplare är det typ likadant.
Kontakterna för Y-drift släpper innan kontakterna för D-drift sluter.
Detta givetvis om man väljer en YD-omkopplare av god kvalitet, t.ex från Kraus & Naimer.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
påroblemet vi har är att vi bytte den ena kontaktorn (D) och när kompressorn skall gå över i D läge så går alla propparna. vadgör man åt det
? det satt ett telemecanique kontaktor original men fick rådet att ta en likvärdig från schneider.
 
Ni har blandat bort fasordningen vid bytet, så att "Y kontaktorn" startar åt ett håll medans "D kontaktorn" ger motsatt rotationsriktning. Så det har inget med kontaktorerna att göra utan handlar om en ren felkoppling.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
NJA JAG ÄR INTE SÅ SÄKER PÅ DET ANVÄNDE SAMMA BYGLAR MELLAN KONTAKTORERNA OCH TOG INTE AV DOM FRÅN K1 OCH K3. MEN VILKEN ÄR FASORDNINGEN FÖR KOMPRESSORN SKA GÅ ÅT RÄTT HÅLL
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kontaktorerna är förreglade så att Y-kontaktorn K3 måste släppa innan D-kontaktorn K2 kan dra. I schemat ser du hur K2 är kopplad via K3 21-22. Det garanterar att huvudkontakterna på K3 är öppna när K2 får ström.

[bild]

Nu läste jag frågan efter att jag svarat...
För en manuell YD-omkopplare är det typ likadant.
Kontakterna för Y-drift släpper innan kontakterna för D-drift sluter.
Detta givetvis om man väljer en YD-omkopplare av god kvalitet, t.ex från Kraus & Naimer.
sKULLE DETTA FUNGERA SOM AUTOMATISK Y/D OMKOPPLING? Elektriskt schema, kopplingsritning, reläer, kontaktorer, start/stopp-funktion, tryckregulator, anslutningar, teknisk dokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, så kopplar man en tryckvakt mot en YD-startsautomatik.

Du får kontrollera att förreglingen i din krets fungerar så att K2 drar först när K3 har släppt.
Och givetvis att faserna är rätt inkopplade för D-drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.