Är det överhuvudtaget möjligt att koppla en kompressor för manuell omkoppling av Y/D driften? Problemet är väl när trycket minskar och tryckregulatorn vill återstarta kompressorn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Det låter svårt. En manuell Y/D-start används för motorer som man manuellt vill starta och stoppa. Jag förstår nog inte din tillämpning. Varför vill du ha en manuell Y/D-start?
Egentligen vill jag inte ha det men den kontaktor som gått sönder är svindyr runt,1000 lappen utan frakten begagnad ny typ 2500 kr+ frakt så är man sk fattigpensionär måste man vända på varje krona tyvärrBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Vad är det för special du har? En kontaktor behöver inte kosta mer än någon femhundring.
https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor
https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Om jag har hittat rätt data för denne så tycker jag den tredje i listan jag länkade till ska funka, AC2 12 A, 5.5 kW. Välj rätt manöverspänning. Jag vet inte vad som gör din modell så dyr.
Kan det vara så att man måste ha en kort fördröjning mellan övergången mellan y och d koppling är inte risken annars att vid omslaaget blir det kortslutning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Kontaktorerna är förreglade så att Y-kontaktorn K3 måste släppa innan D-kontaktorn K2 kan dra. I schemat ser du hur K2 är kopplad via K3 21-22. Det garanterar att huvudkontakterna på K3 är öppna när K2 får ström.
Nu läste jag frågan efter att jag svarat...
För en manuell YD-omkopplare är det typ likadant.
Kontakterna för Y-drift släpper innan kontakterna för D-drift sluter.
Detta givetvis om man väljer en YD-omkopplare av god kvalitet, t.ex från Kraus & Naimer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu läste jag frågan efter att jag svarat...
För en manuell YD-omkopplare är det typ likadant.
Kontakterna för Y-drift släpper innan kontakterna för D-drift sluter.
Detta givetvis om man väljer en YD-omkopplare av god kvalitet, t.ex från Kraus & Naimer.
påroblemet vi har är att vi bytte den ena kontaktorn (D) och när kompressorn skall gå över i D läge så går alla propparna. vadgör man åt det
? det satt ett telemecanique kontaktor original men fick rådet att ta en likvärdig från schneider.
? det satt ett telemecanique kontaktor original men fick rådet att ta en likvärdig från schneider.
Ni har blandat bort fasordningen vid bytet, så att "Y kontaktorn" startar åt ett håll medans "D kontaktorn" ger motsatt rotationsriktning. Så det har inget med kontaktorerna att göra utan handlar om en ren felkoppling.
NJA JAG ÄR INTE SÅ SÄKER PÅ DET ANVÄNDE SAMMA BYGLAR MELLAN KONTAKTORERNA OCH TOG INTE AV DOM FRÅN K1 OCH K3. MEN VILKEN ÄR FASORDNINGEN FÖR KOMPRESSORN SKA GÅ ÅT RÄTT HÅLL
sKULLE DETTA FUNGERA SOM AUTOMATISK Y/D OMKOPPLING?Bo.Siltberg skrev:Kontaktorerna är förreglade så att Y-kontaktorn K3 måste släppa innan D-kontaktorn K2 kan dra. I schemat ser du hur K2 är kopplad via K3 21-22. Det garanterar att huvudkontakterna på K3 är öppna när K2 får ström.
[bild]
Nu läste jag frågan efter att jag svarat...
För en manuell YD-omkopplare är det typ likadant.
Kontakterna för Y-drift släpper innan kontakterna för D-drift sluter.
Detta givetvis om man väljer en YD-omkopplare av god kvalitet, t.ex från Kraus & Naimer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 053 inlägg
Ja, så kopplar man en tryckvakt mot en YD-startsautomatik.
Du får kontrollera att förreglingen i din krets fungerar så att K2 drar först när K3 har släppt.
Och givetvis att faserna är rätt inkopplade för D-drift.
Du får kontrollera att förreglingen i din krets fungerar så att K2 drar först när K3 har släppt.
Och givetvis att faserna är rätt inkopplade för D-drift.