En ny tomt behöver en ny gräsklippare. Efter att ha bott i lägenhet hela livet är jag nu för första gången med gräsmatta. Den yta som behöver klippas är relativt liten, säg 200 kvm ungefär varför jag tycker att det mest praktiska blir en manuellt driven cylinderklippare.

Jag behöver därför tips på bra och helst billiga sådana att investera i så jag slipper slita mitt hår och får en behaglig sommar med fin gräsmatta istället för flintskalle.
Vad har du för modell? Vad är bra med den? Vad kunde vara bättre? Vad skulle du tänka noga på om du skulle köpa en ny?
 
Senaste numret av Råd&Rön hade en testa av handdrivna cylinderklippare. Har för mig att Husqvarnas modell fick högst betyg.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En ny tomt behöver en ny gräsklippare. Efter att ha bott i lägenhet hela livet är jag nu för första gången med gräsmatta. Den yta som behöver klippas är relativt liten, säg 200 kvm ungefär varför jag tycker att det mest praktiska blir en manuellt driven cylinderklippare.

Jag behöver därför tips på bra och helst billiga sådana att investera i så jag slipper slita mitt hår och får en behaglig sommar med fin gräsmatta istället för flintskalle.
Vad har du för modell? Vad är bra med den? Vad kunde vara bättre? Vad skulle du tänka noga på om du skulle köpa en ny?
Jag har lite erfarenhet av billig cylinderklippare och liten gräsmatta .. Hade en BR med egen täppa, och där köpte jag billig cylinderklippare. Var rätt ok, ända tills jag glömde att klippa varannan dag typ, då var gräset för långt, det gick för trögt .. För att inte tala om när man vart på semester ...

Nä, jag köpte en eldriven med sladd, och är hur nöjd som helst ... Har en äldre modell av denna (https://www.jula.se/catalog/tradgar...lektriska-grasklippare/elgrasklippare-721464/) som tom. är på rea ... En bra cylinderklippare är inte billig idag ..
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Givet svar: AL-KO Gudenaa GU 400:

Googla, priser kring 1000. Så kan man köpa till uppamlare såklart. Rekommenderas varmt! (min är väl inne på 4:e säsongen).

Hade Klippo Free innan, inte alls lika bra (klippning/underhåll)
 
C
Jag tröttnade på skräpet som finns på marknaden idag för några år sedan och köpte en "vintage"-klippare från 40-talet på Blocket. Den är helt underbar, en helt annan klass än moderna klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.