Vi har precis byggt nytt hus. Pengarna räcker i nuläget inte till garage/attefall.

Kan man ställa en manskapsvagn på uppfarten och använda som förråd/kontor. Måste man ha bygglov? Är det en bra idé eller missar jag något?
 
Ja

Ja om det är en längre tid och det upptäcks. Upptäcks det så kan vagnen också försvinna på några timmar och sen blir det en fråga lm någon orkar driva det. Vagnen var ju hela tiden en tillfällig lösning som ni flyttade runt på då och då...

Ja och nej.
 
Z z_bumbi skrev:
Ja

Ja om det är en längre tid och det upptäcks. Upptäcks det så kan vagnen också försvinna på några timmar och sen blir det en fråga lm någon orkar driva det. Vagnen var ju hela tiden en tillfällig lösning som ni flyttade runt på då och då...

Ja och nej.
Vad pratar du om egentligen?
 
N Nybyggaren789 skrev:
Vi har precis byggt nytt hus. Pengarna räcker i nuläget inte till garage/attefall.

Kan man ställa en manskapsvagn på uppfarten och använda som förråd/kontor. Måste man ha bygglov? Är det en bra idé eller missar jag något?
Det är ungefär samma sak som att ha sin husvagn på uppfarten. Teoretiskt kan du behöva ett bygglov. Men ingen kan göra eller säga något. Det räcker ju med att du flyttar den ett par decimeter, eller tar bort den en halvtimme.
Klagomål från grannar kan du naturligtvis få, om du har otur. Men det kan man få för allt. Det bästa är ändå att prata grannarna innan. Men du har ändå rätten på din sida.
 
A AG A skrev:
Vad pratar du om egentligen?
Jag svarade på frågorna i tur och ordning, även den utan frågetecken som helt klart är en fråga.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Rätten på din sida är väl mycket sagt. Man har inte rätt att ha en husvagn stående hur som helst om den används. Det här fallet torde bedömas på ett liknande sätt. Så visst kan någon säga och göra en hel del. Någon som dokumenterar att den används och står på samma ställe en längre period kan absolut ställa till med problem. Då hjälper det knappast att den flyttas ett par decimeter eller en halvtimme heller. Skulle det vara ett försvar när svartbyggeanmälan dimper ner från kommunen? "Meeeh, jag flyttade ju på vagnen en halvtimme för fjorton dar sen!" Njae...

Däremot håller jag med om att prata med grannarna först, då kanske man kan vara någorlunda säker på att ingen anmäler till kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.