Hej på er,

Håller på hjälpa föräldrarna med badrummet. Två frågor:

1. Måste jag använda brunnsmanschett för golvbrunnen i badrummet?

2. Måste jag använda manschett i rörgenomdragningar för vatten genom vägg?

Om jag vill ha ett badrum enligt gällande branschregler (och endast avseende detta)?

Mvh
orionizer
 
Vad som måste användas är det som står i tätskiktstilverkarens instruktioner. Det är vad branschreglerna säger. Jag har inte sett något system som inte har manschetter till alla genomföringar (vatten, avlopp, golvbrunn etc), Men det kanske finns (har svårt att tro det dock).

Varför vill du inte använda manschetter?
 
Tänkte använda sån där väv på rulle istället om det är OK. Blir ju mkt billigare :) Vad tror ni?
 
Använder den i hörn etc. också (istället för att köpa färdiga hörn). Eller rekommenderar ni köpta hörn?
 
Återigen, kolla i instruktionerna, det är vad som gäller. Säger tillverkaren att man skall använda skarvremsa, hörn och manschetter, då är det de som gäller. Duken kan du inte använda i hörn, helt omöjligt att böja den i ett inner/ytterhörn på sådant sätt. Sen tror jag inte det skiljer någon större summa för duk jämfört med rollat. Skall du utföra det enligt reglerna så kan du inte göra några avsteg eller egna påhitt. Jag rekommenderar att du bestämmer dig för en tillverkare och sen läser du igenom instruktionerna noga, det är inte rocket-science men det är jäkla massa steg som skall utföras helt korrekt för att skapa tätskiktet.
 
Inga egna ideér och budgetlösningar om du vill göra enligt branschreglerna.

Kör då med det som de rekommenderar...alltså riktiga hörnor och manschetter !

Vad tror du dig spara... vi pratar hundralappar på några hörnor och manschetter... :rolleyes:
 
T
orionizer skrev:
Tänkte använda sån där väv på rulle istället om det är OK. Blir ju mkt billigare :) Vad tror ni?

Man ska ha både brunnsmanchett och väv vid brunnen och precis som Paul sa, du sparar endast några hundralappar på "hemmalösningar"-

Tätskiktet är ju den viktigaste delen i ett badrum.........
 
Eftersom brunnen är en av de vanligaste orsakerna till fuktskador känns det synnerligen dumt att snåla på en brunnsmanchett.
 
Att ens ställa frågan om brunnsmanchett krävs tycker jag tyder på att du kanske inte borde göra tätskiktet själv.
 
Hubbe2 skrev:
Att ens ställa frågan om brunnsmanchett krävs tycker jag tyder på att du kanske inte borde göra tätskiktet själv.

Ligger en hel del i detta... :|

Hemmapulare i all ära men för guds skull försök följa branshregler och annat för hur olika saker bör/ska utföras istället för att uppfinna egna lösningar...

Annars blir det ju bara dyrare för er i slutänden när ni tvingas ringa in en hantverkare som ska rätta till efter er... ;)
 
Det är dock bra att TS frågar innan han bestämmer sig för hur han ska utföra arbetet.
 
LAINE skrev:
Det är dock bra att TS frågar innan han bestämmer sig för hur han ska utföra arbetet.
Självklart i allra högsta grad... d^_^b

Mitt inlägg var väl lite skämt och lite allvar... ;)
 
ha ha ha ha fantastiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.