Hej!
Jag undrar om någon kan ge en uppskattning till hur många manntimmar som behövs för att resa ett lösvrikeshus till tät stomme på 90 kvm i ett plan. Markarbeten är redan utförda och jobbet inget invändigt arbete skall medräknas.

Mvh,
Marc
 
Om du med "markarbeten" menar att plattan är gjuten och med "tät stomme" menar regelstomme med vindväv och råspont med underlagspapp på taket, så ungefär en vecka för två man. Ska du ha panel på väggarna, fönster och dörrar monterade, plåtarbeten på taket etc, ja då tar det längre tid.
 
Stort tack för svaret! Vi har tänkt att göra det invändiga arbetet själva. Men allt övrigt förutom målning har vi tänkt lägga ut, såsom sätta fönster, dörrar, utvändigt plåtarbete, utvändig panel, lägga isolering och OSB-platta invändigt. Borde detta täckas inom en budget på 1000-1500 timmar?
 
1500 timmar? Det är nästan ett års arbete. Så lång tid tar det inte. Skulle tippa på runt 500 timmar.
 
Marcmoerk skrev:
Stort tack för svaret! Vi har tänkt att göra det invändiga arbetet själva. Men allt övrigt förutom målning har vi tänkt lägga ut, såsom sätta fönster, dörrar, utvändigt plåtarbete, utvändig panel, lägga isolering och OSB-platta invändigt. Borde detta täckas inom en budget på 1000-1500 timmar?
Men varför väljer ni att göra det tråkiga och slitsamma jobbet själva och leja bort det intressanta? Att resa stommen, montera fönster och dörrar, isolera och spika panel är sånt som går snabbt, är roligt och ger omedelbar belöning i och med att man genast ser resultatet. Att asa på gipsplattor, spackla, slipa, dammsuga, måla och spika lister är trist och långrandigt och blir aldrig färdigt.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
andersmc skrev:
Men varför väljer ni att göra det tråkiga och slitsamma jobbet själva och leja bort det intressanta? Att resa stommen, montera fönster och dörrar, isolera och spika panel är sånt som går snabbt, är roligt och ger omedelbar belöning i och med att man genast ser resultatet. Att asa på gipsplattor, spackla, slipa, dammsuga, måla och spika lister är trist och långrandigt och blir aldrig färdigt.
Håller med fullständigt :D
 
andersmc skrev:
Men varför väljer ni att göra det tråkiga och slitsamma jobbet själva och leja bort det intressanta? Att resa stommen, montera fönster och dörrar, isolera och spika panel är sånt som går snabbt, är roligt och ger omedelbar belöning i och med att man genast ser resultatet. Att asa på gipsplattor, spackla, slipa, dammsuga, måla och spika lister är trist och långrandigt och blir aldrig färdigt.
Det är helt sant men att smälla upp stomme och få på tak är lite mer väderkritiska moment och är ju bäst att kanske få gjort på så kort tid som möjligt. Är man egenbyggare så kanske det inte går att köra hårt med flera personer till hjälp i låt säga 2 veckors tid.
Kanske en anledning till TS upplägg tänkte jag bara.

Spackla, måla är dock något som borde vara straffbart att göra själv,
ja just det straffet är just att få göra skiten själv d^_^b
 
Vi har precis gjort detsamma med vårat 2-planshus och garage. Dock är huset på 220 kvm och garaget på 60. Även om det är roligt så skulle jag nog ändå med våran erfarenhet leja bort stomresningen. I annat fall måste du ändå ta in någon som hjälper dig då man har svårt att göra det ensam. Min uppskattning är 160 mantimmar och då är det nog läktat också om det inte är för mycket ränndalar m.m. Detta kräver dock att det är effektiva snickare och att det finns ställning om så behövs och att du snabbt kan dömma av eventuella frågetecken som dyker upp för att minska ståtid om det nu inte finns rintingar som täcker allt.

Du kan titta på vår blogg så får du en uppfattning över stomresningen och tiden genom att följa dag för dag. Kan dock nog säga att mina snickare var betydligt duktigare och effektivare än man nog kan förvänta sig.

http://henrikochmalinsdreamhouse.blogspot.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.