Undrar om någon har ett snyggt sätt att lösa detta på. I mitt serverrum som är under uppförande så hänger för närvarande 23 stycken flexrör innehållande TP-kabel ned från taket. Dessa kablar ska in i serverskåpet och anslutas på kopplingslisten där inne, men frågan är hur jag ska göra för att få ut dem ur väggen på ett snyggt sätt.
 
Olika kabelskenor kan ju användas för ändamålet om du bara vill sluta med rören och sedan dra kabel löst, men det beror ju givetvis på hur du har tänkt dig. Annars finns många specialdosor som är tänkta att fällas in i väggen bakom en multimediacentral där du man leda ut till alla separata rör. Hittar ingen för tillfället, men principen för dessa är ungefär som en vanlig infälld kopplingsdosa fast med massvis med röranslutningar i diverse dimensioner.
Om det annars är på en plats där det inte kommer vistas folk går det ju alltid att bunta ihop dem snyggt med buntband och fästa på lämpligt sätt. Görs ofta i datahallar på kabelstegar, men det är ju inte det mest estetiska direkt...
 
Det var en sådan jag menade ja... Men som sagt, allt beror ju på hur man tänkt sig sin installation...
 
Den dosan ser ju ganska trevilg ut, kanske blir en sådan. Men nej, det är ju inte så att det direkt kommer att synas, dels är det ett dedikerat serverrum, som utöver serverracket bara kommer innehålla en vägg med hyllor för diverse datordelar (man samlar ju på sig massor "bra att ha", tror jag har någon gammal 20 Gb IDE-disk samt några 4 Mb minnen liggande i pryllådan som säkert blir användbara någon gång...) samt en liten bänk i ståhöjd med en liten bildskärm, mus, tangentbord och KBM-switch.

Dessutom kommer ju hålet i väggen döljas av själva racket, men jag är lite töntig så, jag vill att även det som inte syns ska vara snyggt och genomtänkt..
 
Själv lät jag dem bara gå rakt ut ur väggen och sedan in i racket.

Jag hade en fundering på att göra något snyggt listverk, men det har aldrig blivit av. Eftersom det har sett ut så i 10 år lär det aldrig bli mer heller. Jag är igentligen rätt petig, men har lyckats lära mig att lura mig själv. Jag ser helt enkelt till att det skulle gå att fixa och hur, sedan blir det aldrig av. Man glömmer efter 1 år ungefär ...

Nu bygger jag ut och flyttar "server rummet". Där hade jag tänkt att ha ett fullhöjdsskåp och då låter jag nog bara kablarna komma ner från taket och in i skåpet.
 
Vi brukar sätta en plastkanal. Finns i alla möjliga storlekar som rymmer allt från 2 till flera hundra datakablar.

För dig borde de räcka med en 6040 kanal.. E1159151 MATARKANAL 60x40 VIT 2,5M tex.
 
Kommer kablarna ut i taket och skall förflyttas i sidled
kan ju MP vitlackerade rännor komma väl tillpass E-1117014-E1117041
Då är det ju bara att droppa ner kablarna från tak till rännan och dessutom drar man rännan över ett 19" telestativ är det bara att droppa ner kablarna i detta.
Om du nu skall ha Telestativ vill säga.
 
Nja, alltså idag finns det varken innertak eller vägg på plats, bara glespanel och reglar för väggen och alla rören hänger bara temporärt upphängda i glespanelen. Så tanken är att de ska in i den blivande väggen och mynna ut nära golvet för att själva kablarna ska in i befintligt serverskåp.
 
Vad är problemet då? Förläng rören så att kablarna når dit dom ska?
 
Det är inget problem, frågan jag hade i första inlägget var om någon har ett snyggt sätt för att plocka ut kablarna från 23 flexsslangar ur väggen på samma ställe då jag tycker det ser taskigt ut med massa rörändar som sticker ut ur väggen.
 
Jag skulle rekommedera en stump större kanal precis som man var inne på en bit upp. Sen buntar man kablarna när de går ur kanalen så man får en snygg "orm" fram till panelen
 
Kopparkullen skrev:
En sån här kanske......

[länk]
Sån har jag, funkar förträffligt.
[bild]http://www.jolie.nu/central.jpg[/bild]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.