Hej!

Hallen vi talar om är i ett hus av trä från 1860 ungefär. Det låg en plastmatta där som jag rev bort och under där spånskivor som var 22 mm (tror jag). Under den bjälklag av trä (lite olika cc, men 500-700 ungefär). Bland bjälklagen ligger det vattenburen golvvärme som är cirka 20 år. Det ligger i hela huset.

Det jag gjorde var att ta bort alla rester av mattan och "målade" med primer två gånger.

Sen lade jag klinkers. Detta i hopp om att golvet var styvt nog. Det var det inte. En del av hallen är påbyggd på typ 40-talet och står därför på en egen grund. Där husets grund och hallens grund möts sprack det. Nu har i princip alla fogar spruckit och nästan alla klinkers-plattor ligger nu löst. När jag tar upp en platta ser man på undersidan att det inte är någon fix på plattans undersida, har jag gjort något fel där?

Nu ska jag till att ordna detta. Frågan är bara hur?
Ska jag lägga ett lager gips och hoppas att detta blir styvt nog för att lägga klinkers på? Hur tjockt kan gipset behöva vara? När en person hoppar på golvet i hallen så känner en annan det även om den står en meter ifrån.

Om man ska lägga något annat än klinkers, vad ska man lägga då? Det enda som är ett "krav" är att det är slitstarkt och tål så myclet vatten som möjligt då det ofta kommer in blöta/snöiga stövlar och skor.

Tacksam för svar då jag tänkte dra igång detta projekt i helgen.

Martin
 
martin12345 skrev:
Hej!

Hallen vi talar om är i ett hus av trä från 1860 ungefär. Det låg en plastmatta där som jag rev bort och under där spånskivor som var 22 mm (tror jag). Under den bjälklag av trä (lite olika cc, men 500-700 ungefär). Bland bjälklagen ligger det vattenburen golvvärme som är cirka 20 år. Det ligger i hela huset.
För badrum rekommenderas CC 450 eller mindre. Kanske något att utgå från? En limmad/skruvad gipsskiva i spånskivan borde styva upp en del, men tveksam om det räcker. När jag lade klinker i hallen kompletterade jag antalet reglar både på längden och tvären. Enbart spånskiva på reglarna. Det ligger 30x30 klinkers ovan på elvärmeslingor som ligger i fixet.
 
Grymt! Tack för så snabba och bra svar!

När det kommer till tjocklek på gipsskivorna, hur stor betydelse har det när man limmar dom?

Ännu en gång tack för era svar!

När jag lade klinker i hallen kompletterade jag antalet reglar både på längden och tvären. Enbart spånskiva på reglarna. Det ligger 30x30 klinkers ovan på elvärmeslingor som ligger i fixet.

Primade du spånskivorna? Inget gips?
 
Redigerat:
E
martin12345 skrev:
Grymt! Tack för så snabba och bra svar!

När det kommer till tjocklek på gipsskivorna, hur stor betydelse har det när man limmar dom?

Ännu en gång tack för era svar!

När jag lade klinker i hallen kompletterade jag antalet reglar både på längden och tvären. Enbart spånskiva på reglarna. Det ligger 30x30 klinkers ovan på elvärmeslingor som ligger i fixet.

Primade du spånskivorna? Inget gips?
Det finns speciell gips för golv som tar upp belastning bättre än vanlig gips.
 
Golvgips brukar vara 12 mm. Givetvis har tjockleken stor betydelse för styvheten.
 
Limma en golvgips med S48 så kan det funka, ev 2 lager men då börjar det ju bygga i höjd.

Alternativ skulle jag säga vinylklick golv från tex Alloc
 
Ja höjden är ju ett ständigt problem, men hellre 12 mm till än att sen bryta upp golvet en tredje gång.
Vinlylklickgolv har jag läst en del om. Det verkar bra, det jag är orolig för är om det blir en liten pöl stående under ett par skor, att fogarn blir dåliga.
 
Vinylklick är ju helt i typ plast så du kan slänga en skiva av golvet i vatten en vecka utan att det ska hända nåt, finns även för offentlig miljö där slitagekraven är höga
 
Jag gjorde ett armerat cement golv i badrummet som sviktade innan. Resultatet blev väldigt stabilt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.