Jag planerar uttagen bakom tevehörnan på landet. I likhet med tidigare tråd har jag tänkt sätta två dubbeldosor med ett trevägsuttag i varje och sedan sex enkeldosor för uttag med nätverk, högtalare och reserv. Apparatserien i huset är Elko RS. Idealiskt hade jag velat ha dubbeldosorna över varandra och enkeldosorna vid sidan om i en 3x2-kombination. Utmaningen är att jag inte hittar täckramar som är breda och höga nog. Måste jag ha två stycken 5-vägsramar ovanpå varandra då?

Vilket avstånd är i så fall lämpligt att ha mellan dosorna? Jag tänker att det blir bäst att sätta ihop de två raderna dosorna med kopplingstycken som ger lämpligt avstånd (exempel 1, exempel 2). Jag antar att CC 100 blir bäst så att inte täckramarna kommer alldeles inpå varandra?

Andra synpunkter på mitt upplägg eller kreativa förslag välkomnas.
 
Det kan vara bra att sprida ut dina sex enkeldosor något om det finns plats och de inte syns för mycket. Har du nätverksuttag och högtalaranslutning nära varandra kan du få störningar. Du kan ju gruppera dem beroende på funktion. Om du har dubbeldosorna ovanför varandra på lite avstånd, kan du ju följa linjen och sätt tre enkeldosor i samma linje uppe och nere. Du kan ju gruppera dem i 3-fack, 2+1-fack eller 3x1-fack även om du har enkeldosor. Det kan vara bra att ha plats runt om.
Och du kanske skall lägga till några eluttag?

Och innan någon annan påpekar att det är många dosor… Man kan inte få för många! Jag har sex enkeldosor med dubbeluttag (12 uttag) bakom min anläggning. Plus data och högtalaranslutningar. Fullt nu så jag får ha fjärrstyrd grendosa. :p
 
Jag ser att jag varit lite otydlig. Det är en ganska kort väggdel som är inklämd mellan sidovägg och kamin där en teve får plats med lite luft omkring (ingen fara med värme, jag har mätt). Merparten av väggen kommer att täckas av en sideboard/tevebänk, så det blir bäst att samla alla uttag nära varandra och de kommer inte att synas. Men jag vill ändå ha det så kompakt och prydligt som möjligt.

Först har jag tänkt ha två stycken trevägs eluttag som monteras i varsin dubbeldosa. Därefter kommer två uttag med nätverksuttag, tre uttag med högtalaruttag och ett som har tom kanalisation till krypgrund och vind. Tror du verkligen att det blir störningar mellan kategori 6A-nätverkskabel och högtalarkablar?
 
Med en bild på väggen är det alltid lättare för forumet att se vad du menar.
Separation är alltid bra för isolation och minimerande av risk för störningar.
Cat 6 klarar sig nog, det är känsligare med högtalarkablarna. De kan plocka upp skräp från data och el. Men, som jag skrev, det är om man har plats, då kan separera. Har du inte platsen, då får du klämma in det där det ryms. Men tänk även på hur rören går i väggen, så de inte korsar och går parallellt långa sträckor.
Det beror till stor del även på hur känslig/ljudintresserad man själv är, vilken ljudanläggning man har, vilka högtalare, vilka kablar etc. Har man High-End Hifi tycker man kanske det är viktigare.
Så som du tänkt får du det både snyggare och ordentligare än majoriteten av installationerna. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.