Hej, jag håller på att renovera ett hus och jag vet inte exakt var jag i vilka rum och var i rummen jag kommer att ha TV apparat framöver. Så jag vill förberede ett flertal uttag, kanske upp till 8 stycken. Finns det några problem med det, att dra fram koaxialkabel till så många uttag. Är det så att man får mer dämpning om man har många uttag, än om man har få uttag?

Det optimala hade varit om man hade kunnat ta ner TV signalen på vinden, och därifrån köra trådlöst till TV apparaterna. Men det är väl inte möjligt. Jag vill ju kunna se olika kanaler på olika ställen. Och jag vill inte behöva välja kanal på vinden. Jag vill kunna använda en fjärr kontroll som vanligt. Så jag gissar att det inte är möjligt att köra trådlöst. Jag blir tvungen att installera uttagt och dra koaxialkabel till varje uttag?

Jag tror att jag behöver göra så här. Jag tar ner signalen på vinden. Använder antennförstärkare, och sen splitter, på vinden. Finns det splittrar som splittar upp till 8? Eller är det bara att sätta 2 splittrar i serie efter varann, om jag ska spliitra till 8 uttag? Sen drar jag ett stjärnnät från vinden, till alla mina uttag.

Är det någon nackdel, eller fördel, att från varje respektive uttag, gå vidare till nästa uttag. Alltså inte ett stjärnät. Eller spelar det ingen roll?

Om jag om något år kommer fram till att jag vill skaffa en parabol antenn, istället för vanlig antenn. så är det bara att koppla in det i min antennförstärkare på vinden, tror jag?

Tycker ni att jag resonerar rätt?

Vänliga hälsningar

Henrik

 
Jag håller på med precis samma sak som du. Min plan är att dra om allt på nytt. Jag skall också sätta upp en parabol, med två utgångar på varje satellit huvud. Sedan har jag tänkt mig:

2 lnb på sat antenn - ger två diseq switchar. Diseq 1 + tvantenn in i en combiner. Till vardagsrum 1 (antennuttag med sat & antenn) Sat till satellit, antenn till xbox, sat, boxer och sedan till ett returuttag jag sätter upp. Använder scart till tv i vardagsrummet

Från returen går vi tillbaka till vinden och har där således en signal som innehåller tv-antenn + rfsignal från xbox, sat och boxer. Denna leder jag in i en förstärkare som splittar till 8 andra ställen. Efter förstärkaren på sladden som skall gå ner till andra vardagsrummet sätter jag ytterligare en combiner och drar in den andra signalen från sat-antennen så att jag kan ha en separat sat därnere..

Som förstärkare funderar jag på http://www.letsautomate.com/11097.cfm? art. nummer 11102.

Vad jag inte riktigt bestämt mig för ännu är hur jag skall distribuera IR signalerna från alla andra rum tillbaka till vardagsrummet med de flesta prylarna i.

 
Mitt tips är: förbered för 8 st men dra ingen kabel. När ni väl har bestämt var ni vill ha TV så behövs ju det bara dras ett fåtal kablar.
 
Eller kanske dra fram kabel överallt från ett centralt läge och där ha en patchpanel så det i framtiden lätt går att koppla fram den TV signalen man har till ett visst rum. På detta vis kan man ju använda både sat, boxer eller TV över bredband på alla ställen.
 
Det är ungefär så planen är... En central position där alla kablar kommer fram och kopplas in, så att man enkelt kan addera exempelvis en multibox.se när de släcker marknätet...

Fast, patchpaneler för f-kontakter verkar inte existera.. jag har letat mig gråhårig...
 
johano skrev:
Fast, patchpaneler för f-kontakter verkar inte existera.. jag har letat mig gråhårig...
Borde inte vara några svårigheter att tillverka själv. En vanlig BNC panel elle en slät panel och sedan bara skruva fast F-skarvstycken.
 
Skarvskåp för fiber kan fungera. Skarvarna är ungefär lika de till F-kontakterna i dimension, hålet behöver bara borras upp en liten aning. Annars är ju BNC-panelen ett bra alternativ, F-kontakter är ju inget absolut krav....
 
Ni hamnade långt över mitt huvud. Jag är lika förvirrad nu som jag var när jag först ställde frågan.
Johana verkar veta vad han vill, och har samma behov som jag. Kan vi prata på telefon? Det här är så komplicerat att jag behöver lite realtidsutbildning.

/Henrik
 
henrik38 skrev:
Ni hamnade långt över mitt huvud. Jag är lika förvirrad nu som jag var när jag först ställde frågan.
Johana verkar veta vad han vill, och har samma behov som jag. Kan vi prata på telefon? Det här är så komplicerat att jag behöver lite realtidsutbildning.

/Henrik
När du pratar om dämpning etc tror jag du tänker i banorna av seriekopplade uttag. Så gör man nog inte så ofta idag.

Bygg istället ett stjärnnät med centrum kring din antenn/mastfilter. Dra extra kablar/rör till det ställe du tror att du kommer ha digitalmottagare etc.

Jag har också gjort så att jag drog ett extra rör till varje TV-ställe för att göra plats för en datakabel också.

Centralt, dit du dragit alla rör/kablar, monterar du en splitter. Före splittern monteras ev en förstärkare, före förstärkaren. Till förstärkaren ansluts signalen från digitalmottagare etc.
 
MathiasS skrev:
Jag har också gjort så att jag drog ett extra rör till varje TV-ställe för att göra plats för en datakabel också.
Samma gjorde jag när jag byggde -99/-00. Alla rum fick tomrör för bredband och antennuttagen kompletterades med dosa bredvid för kommande IPTV.
 
Samma här. Sitter Cat5E brevid varje tv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.