Undrar om operatören halvsov på måndagen....


Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
  • uploadfromtaptalk1329235814995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1329235849812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tog ett tag tills att man såg att blå och grön "tryckknapp" var förväxlade, men till slut så.

//Patrik
 
Den där kan bli riktigt farlig ju, tipsat Elsäkerhetsverket?

/Kent
 
Fast färgen på tryckknappen spelar väl egentligen ingen roll -- bredvid ingångarna är jo L, N og jord-symboler tryckt i plasten.
 
isola>Och nån äldre med dålig syn? Trots allt får man byta uttag själv.

/Kent
 
Tycker faktiskt att tänket med ingångarna på just Eljo Trend Hörnboxar är lite halvkorkat.. Man kunde väl ha fått dem från sidan eller bakifrån? Det går ju knappt att få in sina feta fingrar att sätta i ledarna...
 
Håller med om att det borde gå att få nån annan form av anslutning i sidled eller liknande. Av ren slump så såg jag det... Hade upptäckts då jfb löser ut när uttaget används i och för sig.... OM jag hade kopplat fel dvs. ;-)


Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
Tipsa elsäkerhetsverket!
 
Nu måsta jag nog vara lite motsröms här, det är väl märkningen man tittar på?
Färgerna stämmer ju inte även om de är "rätt"; förstafas är brun och grön jord har man i England...:cool:;)
 
Jag behövde en radiator till ett källarutrymme där vattnet kommer in. En kompis har slängt ut sin direktverkande el och jag skulle få en radiator av honom. Jag har bara 230 i källaren så jag bläddrade igenom hans radiatorer i jakt på en 1.fas radiator.

Jag hittade till sist en som hade en anslutningsledare med blå, brun och gul/grön. Dock visade det sig att det satt en etikett på elementet som sa 400V. Är det verkligen en bra idé att välja en sådan anslutningskabel som leverantör av dessa produkter?

Nu finns det väl inga uppenbara risker med det hela, det blir ju bara lägre effekt på radiatorn, men ändå.
 
Redigerat:
En treledare enl svensk standard har blå brun gulgrön och då blir det en blå fas. Alternativet är att ta en fyrledare och klippa den blå, men det kostar ju extra...
 
Jag avsåg alltså inte en installationskabel i detta fallet utan en anslutningskabel. Alla andra 400V radiatorer hade brun, svart och gul/grön.

Men är det OK i installationskabel så är det väl OK för anslutningskabel kanske. Byta radiator måste väl ändå göras under behörighet antar jag, det är ju en del av den fasta installationen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Däremot är treledare med blå-brun-svart udda.
Ja, men mest udda (så udda att det inte ens omnämns) är ju den typ av anslutningskabel som samtliga andra 400V radiatorer hos polaren hade, nämligen: G/G, brun, svart.

Där ser man, tvärt om vad jag trodde alltså. :) Jag som tyckte att det var extremt logiskt och enkelt när båda fasledarna hade "rätt" färg. Jag antar att tillverkare av radiatorer vet att installationen ofta utförs av lekmän. I och med valet av fär på ledare så slipper de klagomål på att radiatorn ger för låg effekt när folk har kopplat in dem över 230V.
 
Färger ger en vägledning, inte svar...q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.