Jag och min man går och funderar på att bygga nytt hus istället för att försöka hitta ett befintligt drömhus, men det är lite svårt att få något grepp om vad det kan kosta att bo i ett nybyggt hus. Därför vänder jag mig nu till er, ni som har nyligen har byggt, och ber er svara på några frågor.


  • Vad har ni för total månadskostnad för boende (drift och ränta)?
  • Hur mycket ligger driften på per månad och vad har ni för uppvärmningssystem?
  • Hur stort lån har ni och hur mycket kostade huset?
  • Har ni byggt lösvirkeshus eller ett hus från en hustillverkare?
  • Hur stort är huset?

Vill man inte svara på alla frågor så behöver man inte, men jag tar tacksamt emot så mycket information som möjligt :)
 
Din fråga är lite som att fråga hur långt är ett snöre. :)

Har du/ni kollat nåt vad erat tilltänkta hus kommer kosta när ni kan flytta in det?
Sen tillkommer väl lite för att få trädgården iordning osv.
Driften beror ju på vad av uppvärmningskälla. Vad tänker ni er?
Vill ni göra mycket själv, eller köpa nyckelfärdigt?
Hur stort vill ni bygga, 1 eller flera plan?

Vilka hustillverkare tilltalar er?
Kostar det 3Mkr att bygga så kan ni ju enkelt räkna på den räntan som er bank
 
Jo jag vet att frågan är lite... vid? ;-) Jag är väl mest nyfiken antar jag, på att höra hur andra har det - även om det kanske inte säger så mycket egentligen vart vi kommer att landa själva. Lite hum kanske man kan få. Det är ju så mycket enklare med befintliga hus där man kan kalkylera direkt på Hemnet, även om de inte alltid stämmer så bra heller ;-)

Vi tittar lite på Vimmerbyhus och Trivselhus, samt Fiskarhedenvillan, 1,5-plan eller 2-plan. Vimmerbyhus och Trivselhus verkar jobba med bergvärme i första hand, vilket vi helst vill ha också. Vi har väl tänkt att vi kan göra en del själva, men det beror lite på vad priserna hamnar på...
 
Jag tror inte det är några problem att få bergvärme i en Fiskarhedenvilla heller. :)
FHV har ju sina priser på hemsidan, för att få byggsatsen nyckelfärdig så räkna med 3-3.5ggr materialsatskostnaden utan eget arbete.
Ju mer eget arbete desto tidigare i processen desto mer slantar sparas. :)
 
Jo, alltså egentligen är det väl mest driftskostnader i nybyggnationer som jag fiskar efter. Lån och sånt är ju lättare att räkna på själv.
 
MsNordqvist skrev:
Jo, alltså egentligen är det väl mest driftskostnader i nybyggnationer som jag fiskar efter. Lån och sånt är ju lättare att räkna på själv.
Driftskostnaderna blir ju klart lägre än i ett äldre begagnat hus. När du idag ska bygga ett nytt hus finns det en gräns för hur mycket energi huset får dra per kvadratmeter. Så ta antalet kvadratmeter boyta ni vill bygga gånger gränsen för området och ni vet energiåtgången. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.