Att anlita hantverkare känns alltid lite osäkert. Jag har rätt bra koll när det gäller att bygga och har sedan barnsben varit med och hållit farsans sommarstuga i skick och byggt en egen. Men man hinner ju inte göra allt själv när man har ett jobb att sköta.
Så när jag fick en vattenläcka i källaren 17 mars (en koppling som läckt vatten in i en vägg) så lät jag Folksams besiktningsmans hantverkare påbörja jobbet.
DET skulle jag inte ha gjort!!!
Idag nästan tre månader senare ser det fortfarande ut som ett bombnedslag i källaren och tvättstugan! Behöver jag berätta att hantverkarna bara har visat sig här några enstaka gånger på dessa tre månader. Behöver jag berätta att de lovar höra av sig, komma med nya prisuppgifter på saker som kunde gjorts när de ändå håller på?
Droppen blev idag när jag ringde upp ägaren Ragnar Westerlund och påpekade att det kostnadsförslag jag skulle fått förra veckan inte kommit och de fuktmätningar som skulle gjorts inför detta kostnadsförslag inte var gjort... Vad tror ni händer? Jo, när jag framför att jag inte är helt nöjd med hur det hela har sköts och undrar om han själv tycker att det har hanterats på ett bra sätt. Då säger han att det är personangrepp och slänger luren i örat på mig! q(;^;)p
Då brann alla säkringar hos mig. Jag ringde Folksam direkt (lite väntan men trevliga) blev kopplad till min besiktningsman och jag kunde nästan höra hur han rodnade i telefon. Det visade sig att det inte var första gången som de haft problem med Ragnar Westerlunds Snickeri och Bygg. "Du skall nog inte prata med Ragnar, snacka med N.N. (vill inte hänga ut honom) som gör jobbet hos dig istället."
Nåväl, Folksam personalen tog det hela på allvar och skall se till att det händer något.
Men varför skall det behöva gå så långt? Hur kan man slänga luren i örat på en kund? Och hur kan man gå i försvarsställning när ett jobb uppenbarligen har misskötts?

:@
Skönt att få skriva av sig lite!
 
Tyvärr är du inte ensam, och det är inte bara Folksam som har dåliga hantverkare kopplat till sig. Min Dotter och Måg har sen februari, i ett nyköpt hus, väntat på att få fuktskador åtgärdade. Hantverkare kommer efter påtryckning och sen står det stilla i två veckor.
Min fundering är varför man som hanverkare med egen firma inte är mer intresserad av att göra färdigt ett sånt jobb? Är Försäkringsbolagen så dåliga kunder så man kan prioritera ner såna jobb?
Eller blir det helt enkelt inget väsen för alla skyller på alla så de kommer undan, och kvar står Försäkringstagaren/kunden med en oanvändbar tvättstuga, eller som i vårt fall, ett helt hus?
Om nu Försäkringsbolagen är medvetna om problemet borde man byta hantverkare.
 
Jag måste dock säga att Folksam har skött sig bra och att de tog ansvar för det inträffade, de strök till och med självrisken på stående fot när jag talade med besiktningsmannen.
Dock kan man ju hoppas att de inte anlitar denna firma i framtiden.

Det är för mig helt oförståeligt hur man kan behandla kunder på detta sätt. Jag jobbar ju själv i ett säljande företag och om det här hände hos oss så skulle jag ha ett mycket allvarligt utvecklingssamtal med den medarbetare som bemötte kunderna på detta sätt.
 
För mig låter det som att försäkringsbolagen inte har så mycket koll på vad "deras anlitade" hantverkare faktiskt gör eller inte gör.
De har varit trevliga mot Mågen och Dottern också, men det hjälper ju inte när inte hantverkarna kommer och gör färdigt.
Lycka till i alla fall. Det är lätt att deppa ihop efter att ilskan lagt sig och man fortfarande får vänta.
 
silverscreen skrev:
Försäkringsbolagen betalar för dåligt vilket innebär att sämre folk som inte håller måttet dras dit.
Inte i alla fall, vissa bolag har riktigt bra avtal med sina hantverkare och där kan jag säga att det är hög efterfrågan att få bli anlitad. Snabb och säker betalning, återkommande uppdrag och hantverkaren återförsäkrad i samma bolag. Men då har också vissa avtal funnits sen urminnestider och bolaget betalar bra för att det är så få backjobb, snabb hantering, effektivt utfört arbete och de flesta av dessa bolag används också för statistik på skador, utvärdering av produkter etc
 
kinglolle skrev:
Inte i alla fall, vissa bolag har riktigt bra avtal med sina hantverkare och där kan jag säga att det är hög efterfrågan att få bli anlitad. Snabb och säker betalning, återkommande uppdrag och hantverkaren återförsäkrad i samma bolag. Men då har också vissa avtal funnits sen urminnestider och bolaget betalar bra för att det är så få backjobb, snabb hantering, effektivt utfört arbete och de flesta av dessa bolag används också för statistik på skador, utvärdering av produkter etc
Bra i det där fallet är ju relativt, beror ju på vad för mer jobb som kan rasa in och om de ger bättre så prioiteras dom. Jag vet byggare som både kör i det närmaste 100% försäkringsjobb och de som tar in ett fåtal lite då och då, båda klagar över betalningen men dom tar likförbannat jobben.
 
Ragnar Westerlund, det låter bekant... Fuskbyggarna...???
 
silverscreen skrev:
Försäkringsbolagen betalar för dåligt vilket innebär att sämre folk som inte håller måttet dras dit.
Inte alltid. Jag har gjort några arbeten åt försäkringsbolag och de betalade precis det jag begärde, dvs exakt samma som vem som helst annars hade fått betala.

(En alternativ förklaring är att jag tillhör kategorin "sämre folk som inte håller måttet" och att jag, trots att jag inbillar mig motsatsen, fått dåligt betalt. Fast det tror jag inte riktigt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.