Började att renovera källaren i ett rum som varit ett gammalt garage(huset byggt 1964). Puts hade släppt och det har inte varit målat innan utan var "betongrent". Jag lagade hålen med ny puts, kommer inte i håg vad det var för slags puts fick en rekommendation från k-rauta där jag köpte putsen. Spacklade sedan och målade med färg från flugger (väggfärg 07) som jag blev rekommenderad av dom att använda. Allt såg bra ut tills efter cirka 8 månader då jag började se att väggen började bli bubblig. Slog lite på väggen och då lossnade hela sjok från väggen. Färgen satt kvar på biten som lossnade men det verkar som putsen har släppt cirka 1-2 cm in på väggen....... Så till min fråga, är problemet att jag använt fel färg och stängt inne fukten så det lossnat eller har jag använt en puts som inte fäst ordentligt eller kan problemet vara spacklet jag använt(spacklet köpt hos k-rauta), tror att det hette breplasta och var med ett rött lock. Det konstiga är att det inte bara har blivit problem på yttervägg utan även på en innervägg, så det känns inte bara som ett dräneringsproblem. När problemet uppstod gick jag ut och läste lite och vad jag förstår har färgen en latexuppbyggnad vilket inte verkar vara riktigt rätt använda i en källare enligt vissa svar på andra frågor i forumet.

Tacksam för svar

Kenta
 
Om de släpp som skett på innerväggar har skett i nederkant så är det troligen fukten som spökar där med.

Har det bara släppt där du lagade på? Eller släpper det även på vägg som du inte har behandlat?
 
Kenta: Låter som problem med markfukt eftersom det gäller även innerväggar. Jag skulle inte rekommendera den produkt som du fått hos färgleverantören utan istället en mer diffusionsöppen färg. Som exempel på detta har du silikonfärg (allra bäst) - som kan kännas aningen dyr - eller en helmatt akrylat för utomhusbruk som är till för grund och puts, men släpper igenom fukt. Detta finns hos de flesta återförsäljare, bland annat hos den du nämnde.
 
kenta1931 skrev:
Allt såg bra ut tills efter cirka 8 månader då jag började se att väggen började bli bubblig. Slog lite på väggen och då lossnade hela sjok från väggen. Färgen satt kvar på biten som lossnade men det verkar som putsen har släppt cirka 1-2 cm in på väggen....... Så till min fråga, är problemet att jag använt fel färg och stängt inne fukten så det lossnat eller har jag använt en puts som inte fäst ordentligt eller kan problemet vara spacklet jag använt(spacklet köpt hos k-rauta), tror att det hette breplasta och var med ett rött lock. Det konstiga är att det inte bara har blivit problem på yttervägg utan även på en innervägg, så det känns inte bara som ett dräneringsproblem.
Kenta
Det är nog SPACKEL som ställt till.
jag har en känsla att du får börja om från början .... ta bort all SPACKEL och färg. Plastspakel? har bitit sej bra in i putsen men också täppt till andningsvägar och lösnar av fukt som vandrar i väggar och nu rasar det hela. Gissar att spacklet är mjuk på dom skadade ställen.
Om dina egna putslagringar sitter kvar vid underlaget så är det ingen fel på den putsen du använde. Att en del puts följer med spackel är bara normalt för den vätska som fanns i spacklet trängde in i några mm puts och nu följer putsens ytsikt med spacklet - min gissning ;).

Om dina lagningar ramlar av ändå till botten så får du putsa om alla nya och gamla skador ( ren kalkputs är alltid en säker kort i källaren). Sen får du vänta tills putsen torkat och sen måla med silikatfärg. Låt bli att spackla denna gång! Det finns ingen spackel som kan hålla dina väggar torra och friska. Vattenfast spackel finns men den gör mer skada än nytta när det finns lite fukt som vandrar i väggar.
Skador vid golv på inneväggar kan du inte dränera dej ifrån. Det är markfukt som orsakar detta och åtgärdas genom att låta väggen andas ....

Följer du min recept så är jag nästan säker på att du slipper att göra detta en gång till så länge du bor i huset :).
Har renoverat enl "receptet" för ca 3 år tillbaka och ser inga fuktskador fast jag vet att markfukten finns där ...
gaia
 
K
gaia skrev:
Det är nog SPACKEL som ställt till.
jag har en känsla att du får börja om från början .... ta bort all SPACKEL och färg. Plastspakel? har bitit sej bra in i putsen men också täppt till andningsvägar och lösnar av fukt som vandrar i väggar och nu rasar det hela. Gissar att spacklet är mjuk på dom skadade ställen.
Om dina egna putslagringar sitter kvar vid underlaget så är det ingen fel på den putsen du använde. Att en del puts följer med spackel är bara normalt för den vätska som fanns i spacklet trängde in i några mm puts och nu följer putsens ytsikt med spacklet - min gissning ;).

Om dina lagningar ramlar av ändå till botten så får du putsa om alla nya och gamla skador ( ren kalkputs är alltid en säker kort i källaren). Sen får du vänta tills putsen torkat och sen måla med silikatfärg. Låt bli att spackla denna gång! Det finns ingen spackel som kan hålla dina väggar torra och friska. Vattenfast spackel finns men den gör mer skada än nytta när det finns lite fukt som vandrar i väggar.
Skador vid golv på inneväggar kan du inte dränera dej ifrån. Det är markfukt som orsakar detta och åtgärdas genom att låta väggen andas ....

Följer du min recept så är jag nästan säker på att du slipper att göra detta en gång till så länge du bor i huset :).
Har renoverat enl "receptet" för ca 3 år tillbaka och ser inga fuktskador fast jag vet att markfukten finns där ...
gaia
Silikatfärg är inte att rekommendera på kalkputs då den är så stark (kalivattenglas). Det kan gå, men varför chansa? Kalkfärg på kalkbruk, helt enkelt. Och varför hänga upp sig på kalkbruk om man inte behöver det? Visst, det är det svagaste bruket som finns och du riskerar aldrig att lägga fel med nåt starkare överst, men vet man att man har KC på väggarna så ser inte jag nån anledning till att använda kalkbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.