Hej,

Jag tänkte så småningom börja bygga mitt eget kök och står i planeringsstadiet vad gäller det mesta. En viktig fråga är ytskikt/målning av kommande luckor, lådor och täckskivor. Vi har lite tankar på vilken kulör vi vill ha, men vad gäller yta och struktur är vi inte lika säkra. Det går ju att penselmåla, rolla, sprutlackera på egen hand, och det skulle ju även gå att lämna in. Sedan kan man ju få olika struktur beroende på val av träslag.

Min fråga är helt enkelt: Finns det någonstans att vända sig, där man kan se olika exempel på resultat beroende på val av träslag och målnings-/lackeringsmetod? Gärna om någon har tips på något bra ställe på nätet. Jag inser att det inte ger ett fullständigt intryck av ytan, men det kan iallafall vara någonstans att börja för att sortera ut finalister.

Tack!
 
Åsa Lund
Resultatet beror på hur noga du själv är (förstås) men det spelar även roll vilken kvalitet du har på penseln och färgen. När du väl bestämt dig för hur du vill att det ser ut så måste du prova dig fram.
Mitt tips till dig är att unna dig en dyr pensel av hög kvalitet. Mycket roligare att måla då och resultatet blir så mycket bättre.
 
Tack,

Det jag menar är att jag gärna vill se exempel på hur ett "perfekt" resultat kan tänkas bli med olika kombinationer av träslag, färg och målningsredskap. Det är ju först då jag kan börja prova mig fram. Det är ju ingen idé att testa med olika penslar och färger om det jag egentligen är ute efter visar sig vara en sprutmålad finish. Det jag efterlyser är att alltså ett galleri med olika utseenden beroende på val av träslag och målningsmetod och färg.
 
S Sam_u_El skrev:
Det jag menar är att jag gärna vill se exempel på hur ett "perfekt" resultat kan tänkas bli med olika kombinationer av träslag, färg och målningsredskap. Det är ju först då jag kan börja prova mig fram. Det är ju ingen idé att testa med olika penslar och färger om det jag egentligen är ute efter visar sig vara en sprutmålad finish. Det jag efterlyser är att alltså ett galleri med olika utseenden beroende på val av träslag och målningsmetod och färg.
Är nog enklast att fixa det själv med några träbitar och lite provburkar från färgaffären.
Att lämna in och få sprutlackerat är ett prisvärt sätt att få perfekt finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.