TRJBerg
Har en källare under ett hus som nog kan jämföras med en jordkällare.
Funderar på att måla tak och väggar med antingen silikatfärg eller kalkfärg. Lutar åt silikatfärg då jag uppfattar att kakkfärg innebär betydligt mer jobb.

Synpunkter?

Källarens väggar och tak består av murat valv med stora stenar. Golv är betong med 6 hål för dränering antar jag. Ingång är på utsidan.
Bilder nedan.
 
  • Ingången till en jordkällare under ett hus med rött träpanel och blått fundament. Dött är halvöppen och det syns mossa och stenar runt ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med murade väggar och trädetaljer kring en stängd röd dörr. Väggarna och taket har en grov struktur, och en orange kabel syns på betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med murade valv och stora stenar, betonggolv med dräneringshål, och en trähylla i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarvalv med murade stenväggar och ett betonggolv med fuktfläckar. I bakgrunden finns en öppen träskåp med hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvalv med murade stenar och en oöppnad träskåp sett från insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har använt Jotuns silikatfärg på gipsputs och vanligt putsbruk i en källare. Där fukttrycket är högt (endast där det är putsbruk) så spricker färgen. Allt primat med vattenglas först (Jotuns). ”Riktig” silikatfärg är svårt att få tag i vad jag förstår numera. Tror inte på silikonemulsion, tror det blir för tätt. Kalkfärg har jag aldrig använt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
fln213 fln213 skrev:
Jag har använt Jotuns silikatfärg på gipsputs och vanligt putsbruk i en källare. Där fukttrycket är högt (endast där det är putsbruk) så spricker färgen. Allt primat med vattenglas först (Jotuns). ”Riktig” silikatfärg är svårt att få tag i vad jag förstår numera. Tror inte på silikonemulsion, tror det blir för tätt. Kalkfärg har jag aldrig använt.
Silikatfärgen suger ju in i putsbruket, så frågan är hur det funkar på sten dock. Men det är väl samma med kalkfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.