Hej, ska måla om ett råspont-tak i källaren.
Taket är från 1929, idag omålat, men jag vill få ljust i snickarrummet! :)

På en liten yta, ca 1,5 m2, är det målat med vad jag tror är vit limfärg. Den tänkte jag ta ner mha tapetlim och plast, sen skrubba med rotborste. Ev. patentering med en oljefärg.

Var först helt inne på att måla hela taket med just limfärg, men jag blir tveksam när jag tänker på att om man behöver måla om i framtiden, verkar det extremt jobbigt med limfärg. Allt måste ner typ.

Rummet har bara ett källarfönster (= mörkt) och fukthalten är väl ok, men trots allt högre i en källare förstås.

Vad rekommenderas? Gulnar vanlig takfärg (typ Alcro Milltex) i mörkret? Är det större risk för fuktreleterade problem (källare) med modern akrylatbaserad färg?

Linoljefärg känns jobbigt i ett tak med grov råspont.

/A
 
Latexfärger gulnar inte i mörkret, däremot är ju en takfärg inte speciellt isolerande och kan därför lätt missfärgas av träämnen i panelen. Kör en sväng eller två med panelgrund (alcros dito). Den kan du lämna som färdig takfärg - men eftersom det är en alkydbaserad färg så kommer den att gulna, så jag skulle avsluta med en vanlig tak eller lackfärg, alternativt göra det efter ett par år när grunden har gulnat.
 
Ok, låter som en bra metod.

Har för mig att Alcros panelgrund är hyfsat prisvärd också. Funderar lite på om jag "stänger in" träet i en källare om jag kör alkydfärg på sponten. Alltså att inte träet kan släppa fukt varma sommardagar när relativa fukten i den svala källaren ökar ordentligt.

Men råsponten kan ju andas uppåt, och jag har ju absolut ingen påväxt el. dyl. på den idag. Dörrarna är ju målade med lackfärg...Nej, det är nog bara ytterväggar i en källare som man behöver se till att inte täta med icke diffusionsöppen färg :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.