Hej,
Jag bor i ett gammalt trähus vid havet med ytterdörrar i furu som sedan de var nya för ca 15 år sedan är behandlade med linolja årligen.
Dörrarna börjar nu bli lite sjabbiga och jag funderar att måla dessa i en ockra kulör. Är det någon som har erfarenhet av att måla liknande dörrar med en linoljefärg? En målerifirma jag varit i kontakt med var tveksam till att måla dörrarna i en linoljefärg eftersom eventuellt blåsor skulle uppträda. Är det någon läsare som har erfarenhet av detta eller som kan ge lite råd?

Tack på förhand!
Claes
 
Jag har inte målat dörrar men en del annat. Om du målar med modern färg finns det mycket riktigt stor risk för linoljeblåsor. Men om du målar med linoljefärgär det ingen fara
 
T t_conradsson skrev:
Jag har inte målat dörrar men en del annat. Om du målar med modern färg finns det mycket riktigt stor risk för linoljeblåsor. Men om du målar med linoljefärgär det ingen fara
Hej,
Ja det låter ju logiskt att det är så och att då en linoljefärg andas bättre. Tack!
 
T t_conradsson skrev:
Jag har inte målat dörrar men en del annat. Om du målar med modern färg finns det mycket riktigt stor risk för linoljeblåsor. Men om du målar med linoljefärgär det ingen fara
Tack för tipset! Dörrarna blev målade med linoljefärg och blev väldigt vackra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.