Hej, nu är det så att vi sänkte vårt innertak hemma i badrummet för att installera spotlights, allt är uppe och bra men nu måste vi måla taket.
Jag har redan spacklat och slipat och kanterna är fogade så att det är jämt och fint, men nu är frågar jag har hur jag ska göra?
Har köpt beckers våtrumsgrund, och våtrumstäck, måste man lägga väv på taket eller kan man köra utan? På burken med grund står att man ska späda 1:1 och på täcken står det att den är spädbar men det står ej om man skall späda eller ej?
Och om jag maskerar spotlightsen och kör med pensel runtom kommer det att vara spår efter det och synas mycket jämfört med resten som rollas?
Hur många lager grund och täck behövs?

Tacksam för all hjälp, må bäst! :)
 
Ta loss spottarna när du målar, annars blir det (om du inte sprutmålar) tjockare/droppat där
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ta loss spottarna när du målar, annars blir det (om du inte sprutmålar) tjockare/droppat där
Tack, tänkte inte alls på det.
 
Du behöver bara måla taket, väv och våt grund är överkurs.
Skulle nog rekommendera att använda en lägre glans färg med. Våtrums färg ligger ofta runt 40-50.
Avslöjar de minsta skevankerna, 20 räcker.
Själv använder jag 10.(Nordsjö easy 2 clean)
 
Redigerat:
R Ragganof skrev:
Du behöver bara måla taket, väv och våt grund är överkurs.
Alltså bara på med färg och så borde det hålla?
Tänkte mest på att det kommer stänka vatten på taket därför de på butiken rekommenderade att jag lägger på våtgrund innan men väv sa dom ingenting om.
 
Är det snedtak?
 
Rakt
R Ragganof skrev:
Är det snedtak?
Rakt
 
Hur kommer det sig att du kommer utsätta taket för vatten då?
 
Vi har duschkbin så det kommer förmodligen stänka upp om man har högt tryck, vill ej ta risker med barnen när de duschar ifall de sprutar överallt.
Tänkte främst på fukt skador eller bubblor
 
Är det låg takhöjd? Annars må dom vinkla dusch huvudet rakt upp för att komma åt.
Men om du tror att det kommer hända så kör 2lager Våtrums färg.
 
2.35m till taket från golv. Tack, köper lite extra färg isånnafall och kör på med 2 lager då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.