Vi har köpt ett hus och flyttar in om en månad. I augusti förra året satte de gamla ägarna upp ett staket runt hela tomten. Efter hur lång tid kan man måla det? Ska man vänta ca ett år eller är det ok att köra igång nu. Jag är inte så bra på träslag men det lär väl vara tryckimpregnerat furu eller nåt sånt. Se bilden...

Större problem är dock alla vassa skruvar som sticker ut. Vi har en dotter som blir ett år i sommar och tanken är att hon ska kunna springa omkring fritt på tomten. Hur fixar man till skruvarna på bästa och enklaste sätt? Det är fyra skruvar som sticker ut ett par centimeter och dessa återkommer efter 1,5 meter igen. Totalt kanske 100-200 st skruvar.

staket.JPG

Tacksam för tips! :)
 
Nyp av skruvarna och fila lite på dem, sen är det bara att måla över dem.
Köp en oljetäcklasyr av dyrare sort så lär det hålla länge. Kanske olja in ändträet först... Att måla ett staket kan ta en hel sommar om man ska göra enligt skolboken. Man kan också hyra en färgspruta och dra av det på en dag, men inte om du har plattor eller asfalt i närheten då det stänker en del... :)
 
Det ser ut som tryckimpregnerat och i så fall behöver man absolut inte måla staketet. Det grånar efter hand och får en diskret 'färg'. Att dra över med olja på ändträet är inte fel, precis som haddirajan säger. Oljar du tryckimpregnerat virke kommer det så småningom bli mörkare. Jag skulle inte använda en täcklasyr - men det är ju ett personligt tyckande.
 
Den förra ägaren har köpt färdiga staketlängder och verkar ha gjort ett fuskbygge. Jag skulle ha bytt ut samtliga sammanfogningar och satt ditt längsgående och bytt till skruv med rätt mängd, helst ska man ju försöka lägga skarven över en stolpe. Någon annan på formet kanske har koll på om det finns speciella beslag för denna typen av skarvning som inte görs på stolpen.
 
Det känns lite tveksamt om det där kommer att hålla för ett barn som knuffar till staketet. Kanske om man är 1 år, men knappast för en treåring. Som AndersS föreslog; gör om - gör rätt, är ett bra koncept. Det är inte så mycket mer jobb än att ta av och fila ned alla skruvarna.

Och, om detta är den sedvanliga standarden på de jobb de gjort i huset skulle jag börja kolla upp vad de gjort, och hur, mycket omgående.
 
Tack för era förslag. Staketet är verkligen uselt byggt. Alla skruvar är för långa, det är ganska rangligt och sedan är det mycket sprickor i träet.

Jag tror trots allt vi behåller staketet ett tag. Är det bäst att ta bort plankan som sammanfogar staketets olika längder och ersätta den med två st längsgående plankor istället? Samt se till att skruvarna går genom en stolpe också så att det blir lite stabilare? Jag är 100% nybörjare på detta så var ärliga om jag tänker fel.

Vad gäller husets skick i övrigt så är det byggt förra året och de tidigare ägarna har inte byggt något själva som tur är! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.