Skulle gärna vilja höra om det är någon mera som råkat ut för samma problem som jag vid målning av gamla kritade pappspända tak.

Jag började för 35 år sedan att måla om denna typen av tak. Första gången köpte jag vanlig vattenburen takfärg men upptäckte ganska snart att det ej fungerade. Halva taket fastnade i rollern. Bara att riva ner allt och börja om från början. Därefter har jag använt alkydoljefärg (Nordsjö Spärrvit) i 25 år och det har fungerat väldigt fint. Har aldrig behövt att tvätta innan målningen. Visst har jag fått laga taket ibland innan målning med papper om det funnits några hål eller sprickor i kanterna på grund av spänningar i taket, men detta har också fungerat utmärkt. Tyvärr så försvann Nordsjö från stan så jag gick över till Flyger och då började problemen. Återförsäljaren av Flygger färg i Nässjö rekommenderade alkydoljefärgen Interior High Finish Classic. Visst det såg jättebra ut när det var nymålat men efter c:a 1 år började taken att spricka. Fick uppfattningen av att färgen var för hård och ej hade förmågan att följa det pappspända takets rörelser sommar och vinter. Tak med större yta resulterade i mera sprickor.Jag läste i Flyggers produktblad där det stod; Färgen ger en hård och robust yta lämplig på pappspända tak som är lätt att hålla rent. En hård och robust yta behöver jag på typ möbler inomhus men inte i tak. Jag rekommenderade färgen till Flyggers produktsupport men de slår ifrån sig och hänvisar till att kritan skall tvättas ner först. Dessutom blir taket för tungt med flera lager färg eftersom kritans vidhäftningen inte är den bästa. Konstigt att det fungerat tidigare när jag målat samma tak både två och tre gånger med annat fabrikat. Har försökt att forska lite på olika fabrikat men inte så lätt när man inte är kemist och recepten dessutom är hemliga. Har förstått att det har med sammansättningen av färgen att göra och där bl.a. oljemolekyler, fyllnadsmedel, mängden lacknafta och bindemedel spelar in.
Jag har nu gått över till att måla med Alcro Kraft grundfärg och den har samma sega konsistens som
Nordsjös tidigare färg hade. Ser bra ut så här långt. Däremot har Nordsjö ändrat innehållet i sin Spärrvita färg, så den vågar jag inte prova.

Skulle vara roligt att höra om någon annan gått på samma mina hos Flygger när de försöker att kränga den enda färg de har tillgänglig på grund av nytillkomna miljöregler. Provade även Flyggers färg på ett vävspänt tak men resultatet blev rena katastrofen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.