Hej,

Har ett nybyggt trähus som är klart om några veckor och undrar om någon vet hur länge man kan/bör vänta innan man målar det ? Huset är fabrikstillverkat och därmed målat med vad vår målare kallar transportskydd. Målarens rekommendation är att låta huset torka ordentligt och måla det (grundfärg + två strykningar) först nästa vår. I mina lekmannaöron låter det länge och jag undrar om träet inte tar skada av fukt, vind etc ? Finns det någon därute som väntat ett år med att måla, och hur blev då resultatet ?
 
Trähus skall det naturligtvis vara...
 
Jag har för mig jag hörde någon säga att man kunde bränna garantin på en grundad/transportskyddad fasad ifall man väntade längre än 8 månader. Men jag vet inte om det verkligen stämmer.
 
Måla så fort det bara går. Trä bryts ner av väder och vind och en transportgrund är inget som skyddar nämnvärt.
 
Om det s.k. transportskyddet aviker mycket från den slutliga kulören skulle i alla fall jag vänta med målning tills träet har hunnit torka ordentligt. Detta för att undvika att få ett hus som liknar en zebra.
 
Svårt att uttala sig om tider, då det även beror på väder och vind, när man kan anse att virket är torrt, och kanske även hur många gånger det varit torrt. Beklädnaden/fasadpanelen är uppsågade och lagrade innan de hamnar på väggen, och dessutom har hustillverkaren sprutat på ett sk transportskydd( billig nafta med färgpigment) vilket nog mer är för att få ett enhetligt utseende på huset.
Panelbrädor torkar ganska snabbt i sol och vind, där dom sitter på väggar= några timmar vill jag påstå. En bräda får ligga flera dagar i vatten för att bli "genomblöt" men torkar ganska snabbt i solen. Men nya panelbrädor är ganska hårda på ytan, och suger därför inte åt sig någon mängd färg. Jag kan inte se någon fara med att vänta ett år innan man grundmålar och färdigstryker panelen, men detta beror mycket på var i landet huset finns. Men visst är det roligare att få sitt hus klart på utsidan, så visst går det att måla någon månad efter att huset är uppsatt, förutsatt att vädret tillåter detta (tidigast Maj och senast September) Själv tycker jag det räcker med en 1 grundmålning och 1 gång färdigmålning.
 
En gång färdigfärg räcker inte! Får du ett friställe så har du ju inget ytskydd alls där.

Nä, jag skulle likt Saturnus, vänta en månad. Sen skulle jag börja måla.
 
Tack för synpunkterna ! Huset ligger vid Mälaren i Södermanland och ska målas i ungefär samma kulör som transportskyddet (gråblått).
 
Lägg på ett lager grundfärg och ett lager med täckfärgen, vänta sedan till slutet av sommaren med 2a målningen detta för att undvika färgskillnaden när trät krymper. Väntar du däremot att måla helt står huset som obehandlat och innan det målas ska man " kamma" det med en stålborste för att få loss firer från träkritningen. Så ut direkt och grunda sedan 1 lager med täckfärg.
Anders
 
göm bara inte att tvätta innan målning!
och även om du väntar mer än några veckor mellan strykningarna är tvättning på sin plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.