Hej! Har vart och köpt nån typ av epoxyfärg anpassad för betong jag ska använda på garagegolvet som är råbetong. I färgaffären fick jag höra att betong har en sk "betonghud" eller hinna som man bör slipa bort innan målning för vidhäftning. Nu är huset ca 75 år gammalt, tror ni denna "hud/hinna" hunnit slitas ut under de här åren? Går det att se på bilderna att den sedan tidigare är bortslipad/nött? Det är slätt nog för mig att måla på iaf.

Om jag ändå måste få bort den. Personen i färgaffären sa att förut sålde man nåt frätande medel som tog bort hinnan men det är inget de säljer längre. Nån som vet vad man använde och om det går att få tag på eller är slipning enda alternativet?

Golv i verkstad med föremål: säck, blå presenning, plastpåse med väska, skräp, fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat verkstadsutrymme med verktyg, brädor och spill på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv med smuts, skräp och byggmaterialrest. Renoveringsprojekt pågår eventuellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör det rätt från första gången och slipa golvet först, Saltsyra säljs fortfarande och verkar vara vanligt att man använder efter slipning innan epoxyn åker på i USA.

Vill du ha lite motivation så kan du googla "epoxy floor failure"

Sedan finns nog en ganska stor chans att det skiter sig ändå, på bilderna verkar du ha ganska kraftig fuktgenomträngning baserat på salt/kalkutfällningarna i golvet. Så fukten kommer nog få epoxin att släppa förr eller senare ändå.

Så har det blivit i min källare som förra ägaren epoxymålade några rum i. Tvättstugan saknar nog 30%, 10% i dom andra rummen.
 
N
Tveksam till att använda saltsyra, och lite farligt om man får i ögonen.
Vad står det på epoxyfärgen då om råd, brukar finnas anvisningar, annars googla på produkten.
Dom i färgaffären kan inte allt.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Gör det rätt från första gången och slipa golvet först, Saltsyra säljs fortfarande och verkar vara vanligt att man använder efter slipning innan epoxyn åker på i USA.

Vill du ha lite motivation så kan du googla "epoxy floor failure"

Sedan finns nog en ganska stor chans att det skiter sig ändå, på bilderna verkar du ha ganska kraftig fuktgenomträngning baserat på salt/kalkutfällningarna i golvet. Så fukten kommer nog få epoxin att släppa förr eller senare ändå.

Så har det blivit i min källare som förra ägaren epoxymålade några rum i. Tvättstugan saknar nog 30%, 10% i dom andra rummen.
ok, slipa it is isåfall. det ska gå att ordna, tänkte bara om betonghuden nöts bort med tid men så kanske det inte är.

ja, jag vet eg inte helt status på golven till 100 % ang fukt. alltid tänkt det verkar rätt lugnt. men det ser så illa ut alltså? är ju lite mörkare grått på ett ställe absolut. jag la ut 2 plastfilmar efter jag läste ditt inlägg faktiskt, efter ett dygn ca kunde jag inte se nån kondens vilket är nån typ av test jag hört om för att se vattengenomträngning. men jag gjorde ett bättre test nu och preppade med större bit plast som är fasttejpad och tät. får se om nåt händer på en vecka. vet inte om det innebär att det är lugnt eller om vattengenomträngning kan va säsongsbaserat. men färgen ska va ”något” diffusionsöppen iaf vad jag fått beskrivet.

och jag hade ett par golv som var rätt flagnade i källaren när vi köpte. men det kan nog va lite vadsom man målat med där. svårt att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.