Jag har påbörjat etapp 2 av ommålningen av huset. Södra fasaden som är värst drabbat ser ut som på bilderna. Den inzoomade bilden visar hur fjällpanelen kan se ut. Frågan är hur mycket jag behöver skrapa bort. Skrapar jag bort så mycket det går, blir det fula djupa jack som syns lite på den andra bilden. En färghandlare sa att jag bara behöver skrapa lite försiktigt, men då är jag rädd att det inte blir så snyggt efter målning. Hittills har jag nämligen skrapat med kraft vilket lett till att det blir gropar i panelen.

Ett alternativ är ju så klart att byta panel, men panelen är ganska dyr. Då slipper jag i för sig den tidskrävande skrapningen.
 
  • IMG_2137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
den där panelen skulle jag byt direkt.
men byt iallafall dom värsta bräderna
har du testat med fuktmätare på panelen?
jag tror din panel är ganska fuktig. eller har du precis tvättat fasaden innan du tog bilderna?
 
Jo, jag hade också tänkt att byta, men när jag pratade med XL-bygg tyckte han det var lite lyxigt. Huromhelst är inte virket helt friskt. Blir bättre ju högre upp man kommer mot taket. Har inte tvättat just där, däremot var det regnigt dagen när jag tog bilderna. Dock är nog träet mörkt utan regn eftersom det är angripet av röta när jag skrapar bort färgen.
 
S
lyxigt? vill dom inte sälja virke?
hur många rader tycker du är fula?
syns ju inte hela väggen på bilden.
 
Det virket är slut, inget att skrapa på.
 
Byt panel o sätt den vertikalt håller dubbelt så länge,måla på denna är meningslöst det går ju in en hel
piasavakvast i sprickorna
 
Verkar som ni tycker jag ska byta. Känns inte helt bra att måla på dåligt virke. Sammanlagt är det väl en tio bräder på denna sida. Upp till ett fönster. Resten får vara o.k. Det är speciellt undersidan av varje panelbräda som är dålig. Jag misstänker att det inte användes grundfärg vid förra målningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.