Hej!
Har ett hus med eternittak på 190 m2. Huset är byggt 1971 och taket likaså.
Nu ser det inte så fräscht ut längre har fått ett bud på tvättning och målning på 20 tusen kr.
Har någon erfarenhet av målning, eller är det bättre att satsa på ett nytt plåttak???
Hälsningar
Bodo
 
Kolla på Hagmans.. är taket tätt och om det inte har en massa ytskador så skulle jag måla det.
Rivning och miljöhanteringen kostar mulltum så du kommer billigt undan med 20kkr

Plåt har fortfarande inte bra ytbeläggningar så ett plåttak kan se fördjävligt ut och om du målar taket i en ljusare kullör så slits färgen mindre.
 
Har exakt samma läge som du hus från 1971 med eternittak så jag ska följa tråden framöver. Har precis flyttat till ett område där alla husen har eternittak. De som bytt till plåttak har bara lagt plåttaket ovanpå eterniten vilket medför att det inte blir några kostnader för miljöhanteringen av eterniten.

Jag har ändå bestämt mig för att ha kvar eternittaket eftersom jag faktiskt tycker att det ser lite snyggt ut, dock växer det en hel del mossa som inte ser så snyggt ut. Så det behöver uppfrächning.

Jag har blivit rekomenderad att inte använda hötrycksspruta på grund av risken för fuktinträngning men vad tror ni om högtryckstvätt med roterande borste? Efter en snabbsondering på nätet så verkar det som att en del har målat eternittak med silikatfärg. Vet någon en lämplig färg och vad den kostar? Finns det andra alternativ?
 
sorts tak.

Huset är byggt 1970. Taket är av eternit utan undertak. eterniten ligger direkt på takstolarna. Det samlar en del mossa och tappat färgen. Gick på med högtryck, men då blev taket nästan vitt istället. Många grannar har bytt och det flesta ha valt en plåt som ser ut som pannor.

Vi har bestämt att ta bort eternittaket, sponta upp nytt tak och avsluta med bandtäckt aluzinkplåt. Har bara fått en offert än och det blir inte billigt.

I vår kommun (Norrköping)kostar det 1800 kr/ton att bli av med eterniten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.