Hej,

Ska bygga ett plank runt baksidan av huset och för att hålla grannarna glada och lyckliga kommer jag att göra det dubbelsidigt, dvs ingen av oss får en "regel-sida".

Planket byggs av panelbräder i samma stil som huset och avslutas upptill med en snedställd överliggare.

Till frågan: Räcker det med att jag målar ut- och ovansidan på staket (inkl. stolparna)? Eller behöver jag måla/behandla insidan av panelen också?
 
Kan du inte måla alla brädorna innan monteringen? Det bör bli snyggast, iallafall när det är nytt.
 
Att måla före skulle ta evigheter, då jag inte har plats för 100-tals brädor samtidigt. Det gör heller ingen skillnad för frågeställningen var om jag behövde måla "insidan" också (den som inte syns varken från mig eller grannen):

Men det är lugnt. Jag kommer att olja med impregneringsolja på insidan så är det lite skydd om det mot förmodan skulle komma väta där. Genom att måla allt när det redan är monterat har också fördelen att det tätar mindre springor i planket.
 
Går det fortare att måla när staketet är uppsatt, jämfört med att måla före menar du.?? :-/

Om du skall måla när det är uppspikat - se till att det torkat ordentligt. Risken är annars att det när trät torkar blir tråkiga ränder där färgen inte täckt.. (Alltså under locken om man så säger).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.