M
Hej
Vad rekomenderar ni för färgsort till ett betonghus (Finja). Någon målare pratade om något "medel" som man först sprutade på och sen en speciell färg på där.
Kan man rolla på det och behöver man grundmåla?
Vi vill inte att det skall se randigt ut hur gör man.
Tacksam för alla tips.
 
Grundmålningen, som i mitt fall var färglös och som binder färgen mot underlaget, skall du vara försiktig med. Tejpa fönster och fönsterkarmar jättenoga. De små droppar som lätt hamnar på fönsterrutan vid målningen är vedervärdigt svårt att få bort och jag kämpade i många många timmar med rakblad (det enda som tycktes hjälpa) för att få fönstren rena.

Tillägg långt senare: missade att det gällde betong och inte block som jag har ...
 
Hej,
vi har målat med silikatfärg direkt på betongen. Någon grund behövdes ej, men kan behövas om underlaget suger mycket - fast då främst bara för att slippa lägga på tre gånger. Färgen var mycket enkel att måla med - vi använde roller. Men den är väldigt basisk så man skall skydda metall, trä, ögon och annat man är rädd om från stänk.
Min granne som är målare till yrket lärde mig att för att få ett bra resultat lägger man först på rikligt med färg med en laddad roller, sedan fixar man till finnishen med en "tommare roller" som man endast rör åt samma håll med endast ett lätt tryck på. Lättast är uppifrån - ner. Dvs aldrig köra den fram och tillbaka i den målade ytan som skall se fin ut. Fram och tillbaka-metoden ger mycket riktigt ett randigt resultat men "uppifrån och ner" ser homogent ut.

Silikaten binder mycket bra till betong. en annan fördel är att den andas, dvs släpper ut fukt men inte in vatten.


lycka till

per
 
Det tveklöst bästa alternativet är Caparols Amphisilan. Självrengörande och mycket mer diffussionsöppen än vanlig silikat. Samtidigt behöver man inte vara halva släkten när man målar för att inte få torr ränder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.