Men du är inte bitter?
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Malmö är ju trots allt än så länge bättre än Bagdad, Kabul och Mogadishu, så inte konstigt att invånarna trivs.
 
  • Haha
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nåja, nu var det ju inte med de städerna som jämförelsen gjordes utan med andra städer i Sverige, t.ex. Jönköping och Eskilstuna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men du är inte bitter?
Nä, jag betalar med glädje för deras simhallar, konstprojekt och alla arbetslösa. :sick:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nu var det ju inte med de städerna som jämförelsen gjordes utan med andra städer i Sverige, t.ex. Jönköping och Eskilstuna.
Fast det är ju från de städerna Malmös invånare kommer ifrån, klart som faan de är positiva.
 
BirgitS
N Noseone skrev:
Fast det är ju från de städerna Malmös invånare kommer ifrån, klart som faan de är positiva.
Invandrare finns i hela landet inkl. småorterna och det är väl ung. lika stor andel i Stockholmsområdet som i Malmöområdet. Går man på enskilda kommuner så har väl Botkyrka och Södertälje fortfarande högre andel utrikes födda än Malmö. Även nu när en tredjedel av Malmös invånare är födda i utlandet så är det tydligen väldigt många andra som trivs i Malmö.
 
N Noseone skrev:
Nä, jag betalar med glädje för deras simhallar, konstprojekt och alla arbetslösa. :sick:
För det har inte de flesta kommuner? :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För det har inte de flesta kommuner? :thinking:
Jo, men inte betalat med andra kommuners pengar.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl väldigt få kommuner som inte får pengar via skatteutjämningssystemet, så ja en del skattebetalare har betalat för många simhallar och annat i många andra kommuner.
 
4 miljarder är bidraget Malmö får varje år i utjämningen mellan kommunerna
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det beror på hur man vinklar siffrorna.
Alternativa rubriker är:
Trivseln har fallit starkt i de tre storstäderna på bara sex år.
Eller
Andelen som inte trivs i Malmö har mer än fördubblats på sex år.
Eller
Andelen som inte trivs i Malmö mer än det dubbla jämfört med Göteborg.
Finns många fler varianter.

Det vore intressant med en nedbrytning på stadsdelarna i Malmö. Jag tror inte Rosengård ligger i topp för att det är bättre än i långtbortistan, utan min gissning faller på Limhamn i topp.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Alla som är emot skatteujämningssystemet får gärna förklara hur man annars skall lösa orättvisan i att kommuner inte själva kan hindra en person från att bosätta sig där. Ett lands fattiga är hela landets ansvar. Graden av generositet beslutas till största delen i riksdagen, då är det rimligt att hela landet är med och betalar för kalaset.
Sedan kan man diskutera om generositeten ligger på en förnuftig nivå, men det är ingen kommunal fråga och har inte med skatteutjämningen att göra.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
4 miljarder är bidraget Malmö får varje år i utjämningen mellan kommunerna
Är det relevant jämfört med beloppen per invånare, vilket i Malmö är 14000 kr jämfört med t.ex. Bjurholm som får 27000 kr?
Jag antar att du inte skulle bli gladare i det avseendet om Malmö delades upp i 10 kommuner fast det då skulle bli mycket mindre belopp till var och en av kommunerna.
Simhallar, konstprojekt och arbetslösa är kostnader som är relaterat till antalet innevånare och inte till antalet kommuner.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.