Det här är väl en lite specifik fråga men jag chansar att posta den här. Har någon erfarenhet av att köra malmbergs LED-multidriver enligt följande…

Normalt kopplas den in med fas och nolla permanent samt med en till fastråd via återfjädrande brytare med vilken man tänder/släcker och dimmar drivaren (www.malmbergs.com/docs/ba/9974067.pdf)

Nu funderar jag på om man ytterligare kan lägga en tvålägesbrytare på ingående fas med vilken man helt kan bryta strömmen till den. Tanken är då att använda den för att tända och släcka varpå den återfjädrande brytaren huvudsakligen får användas för att dimma. Det funkar att göra så, jag har provat, men jag vet inte om det är ok för drivaren att man gör så i längden. Manualen säger inget om det.

Poängen med detta är att man kan lägga drivaren på samma brytare som redan styr någon annan vanlig lampa. I garderoben, eller vart man nu gömmer drivaren, kan man också klämma in dimmerknappen som en justeringsmöjlighet av led-ljuset, snarare än en daglig dimmer. Det fina är att drivaren minns senaste dimmerläge samt om den är av eller på även om man bryter strömmen till den helt med en tvålägesbrytare. I alla fall för de kortare stunder jag provat.

Jag provade ringa malmbergs för att fråga, men rätt person var inte tillbaka förrän på måndag.
 
tommib
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Ja det verkar ju lite för enkelt. Kan man verkligen göra så? Jag trodde 10V ingången behövde matas med 1-10V med en separat dimmer/spänningskälla. Typ så här (googlad bild) 2014825185846963.jpg

Är det då ok att tända/släcka genom att ständigt bryta spänningen till drivdonet?
 
Inget problem att du bryter matningen för att tända och släcka. Och en pot som tommib skrev funkar bra för dimningen också. Ena halvan i en spänningsdelare sitter i donet och poten som variabelt motstånd blir den andra.
 
tommib
Precis, de där donen som man köper är bara en pot i lyxförpackning. Det ska funka lika bra med en vanlig 100k pot. Orkar inte testa med mitt eget drivdon just nu (har putsat bakom kapslingen idag så den hänger lite på trekvart med strömmen bruten just nu). Ingången behöver inte matas eftersom det är en 1-10V ingång (till skillnad från en 0-10V på din bild). Vill du ha en fast nivå kan du helt enkelt bygla ingången med ett lämpligt motstånd. Sannolikt går det bra med ett 0,25W, har för mig att max ström på den där utgången är enstaka mA.
 
Så om jag kortsluter 10V ingången är det samma som fullt ljus? Jag kan ingenting om den här 1-10V standarden. Det låter toppen och enkelt det ni beskriver, men ändå förvirrande. Det som kallas en 1-10v ingång på drivaren är i det här fallet alltså ingen ingång utan snarare en utgång för en belastning. Ingången/utgången är alltså spänningssatt och ljusnivån styrs egentligen inte av en spänning över stiften på 1-10V utan snarare en ström över stiften beroende på resistansen över potentiometern (0-100kOhm).


Elektrikern som gjorde mitt kök har kört med malmbergspottar/drivare och jag tycker de fungerar väldigt bra. Funkar drivarna som ni beskriver så köper jag de även till entren som nu skall göras. Där måste det dock sitta parallellt med en vanlig lampa så därav hela frågeställningen.
 
Redigerat:
Tvärtom, lämna den öppen så får du fullt ljus. Kortsluter du ingången (edit: utgången) får du lägsta ljusnivå, dock inte noll. Helt riktigt är det en utgång i bemärkelsen att drivdonet genererar en liten ström och känner av spänningsdelningen beroende på den externa pottens läge. Så namnet 1-10 V är både sant och lite missvisande. Det går ju att sälja svindyra pottar i fin plastförpackning och stor vit ratt med dylik mumbo jumbo :(

Det finns även system där en spänning faktiskt genereras externt, det kallas 0-10 V :) Ovanligt för de små tillämpningar som finns i bostäder dock.

Det är Malmbergs som måste svara på hur deras don uppför sig vid spänningsbortfall. Kanske är de dåliga på att minnas, dvs tappar minne efter att ha varit utan spänning i en vecka.
 
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
tommib
Typ så, Förutom att det är tvärt om. När du kortsluter så slocknar drivern (om jag minns rätt).

Edit: tvåa på den. Men jag kan bekräfta att det slocknar. Precis som Bo säger finns det också 0-10V styrning. Aldrig sett det i hemmiljö men däremot mycket vanligt inom teater/scenvärlden där det användes till större dimmers. Numera är analog styrning inte så vanligt i den branschen heller, det är mer DMX och nyare standarder.
 
Redigerat:
  • Gilla
ylletröja
  • Laddar…
Vilken hjältar det är på elforumet. Alltid snabba och sakliga svar! Tusen tack.

Jag kanske besparar malmbergs ett telefonsamtal på måndag. När jag ringde igår så var de rätt knorriga då jag svarade fel på den inledande frågan om jag var elmontör :screwy:
 
tommib
Nu när jag läser Bos inlägg igen så ser jag en till fördel med potentiometer och det är att det inte spelar någon roll hur bra minne drivdonet har eftersom nivån ställs in med potentiometern. Såleldes kommer den alltid ha rätt (dvs den inställda) nivå.

En nackdel med kopplingen du tänker dig är att drivdonet tar en liten stund på sig att starta. Det rör sig kanske om en halv sekund men jag stör mig väldigt mycket på det. Jag vet inte om det är specifikt för malmbergs men det är i alla fall samma oavsett om man kör push-dim eller bara bryter strömmen till donet.
 
Menar du mjukstarten som malmbergs har? Den tycker jag bara är elegant. De jag har i köket upplever jag iaf startar direkt på push-dim men tar väl en sekund innan de är helt tända.
 
Nu är det inköpt, inbyggt och inkopplat. Det fungerar utmärkt :) När man tänder och släcker genom att bryta spänningen till donet så får man mycket riktigt en liten fördröjning innan LEDarna tänds. Så blir det inte om man använder en normal installation med ”pushdim”. Antagligen sitter det lite kondningar i donet som måste laddas upp innan den inbyggda mjukstarten sedan kickar igång.

I valet av potentiometer för "1-10v dimming" så funderade jag lite över vilken ström som flyter genom den samt om 100k verkligen ger fullt ljus. Öppen plint (oändlig resistans) ger ju fullt ljus. Jag gjorde därför lite mätningar innan jag satte ihop det.

- Vid öppen 1-10v plint så ligger där en spänning på 13,5V.
- Vid 100k belastning så får man en ström på 0,1mA
- kortsluter man plinten så får man en ström på 0,9 mA.
- Som mest är effekten över potten ca 3mW.
- Drivaren bottnar i fullt ljus vid ca 80k och gränsen där drivaren stänger ner är ca 1k.

M.a.o. vilken 100k pot som helst skulle fungera bra. En logaritmisk pot är lämplig då det ger en mer linjär ljusreglering. Först tänkte jag att man kanske skulle sticka in en trimpot i 1-10v plinten och bara justera ljuset innan skyddskåpan sätts på plats, men om det skall vara så statiskt kan man egentligen låta plinten vara öppen och i stället dimma ner ljuset lagom med dip-switcharna för max strömstyrka (som går ner till 250mA). Det blev istället en panelmonterad pot med låda och ratt som nu sitter skruvad inne i en garderob. Enkelt, billigt och schnyggt.

Köpte från elfa:
https://www.elfa.se/sv/kolbanepoten...-20-piher-pc16sh10cp06-104b2020-ta/p/16425441
https://www.elfa.se/sv/apparatratt-svart-16-mm-cliff-cl170842cr/p/13818321
https://www.elfa.se/sv/elektronikla...foer-ramtaetning-hammond-1551pflbk/p/15030275

Återigen tack alla för de goda råden!!
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.