R
Hej
Har ett hus från -90 som vi köpte i år. Har nu ägnat någon vecka med att göra om det lilla badrummet genom att måla om med alcros våtrumsfärg som går att blanda till vilken kulör man vill. Dvs jag har målat golvet grått, och väggar och tak vitt. I samma veva bytte jag ut alla badrumsmöbler.

Total kostnad för färg, badrumsmöbler osv: 6000kr så det är inga stora pengar men ändå känns rummet helt fantastiskt.
Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.

Före:
före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elin Fr och 67 till
  • Laddar…
Snyggt :)
Bra jobbat(y)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ser bra ut! Bra jobbat!
 
  • Gilla
nieandersson
  • Laddar…
Vanlig våtrumsfärg på golvet alltså, hur bra håller det?

Väldans snyggt blev det, jag är också sugen på att göra nåt liknande med mitt 80-tals.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
R
Det som är a och o för bra fäste för färgen är som vanligt underarbetet. Enklast är att riva ut allt i badrummet så man har fria ytor. Därefter tvättar man med målartvätt och en grövre svamp så man får bort all smuts och fett. Därefter spolade jag av hela badrummet med vatten, lät det torka och sprayade sedan T-röd i hela rummet och torkade av. Därefter tog jag ett fintfint sandpapper och drog några snabba drag över ytan, därefter började målningen. RIktigt kul!
 
  • Gilla
roughman och 2 till
  • Laddar…
Hur har du gjort där tex tidigare duschvägg lämnat hål? Silikon o färg, eller?
 
R
Man fyller alla håligheter med våtrumsspackel och slipar lätt med sandpapper. Har man större hål fyllda med silikon bör man borra upp hålen och fylla med våtrumsspackel då färgen inte fäster på silikon särskilt bra.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Roland112 skrev:
Man fyller alla håligheter med våtrumsspackel och slipar lätt med sandpapper. Har man större hål fyllda med silikon bör man borra upp hålen och fylla med våtrumsspackel då färgen inte fäster på silikon särskilt bra.
Våtrumsspacklet är ju bara 1/4 del av ett komplett våtrumssystem och ingen vidare fuktspärr... grundade du med våtrumsgrund också?

Edit: får hålla med övriga om att det blev riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
R
Färgen i sig är extremt vattenavstötande så målaren på colorama sa att om jag har ett fungerande ytskikt behöver de inte grundas igen, så i och med att jag målat det har jag fått ett nytt ytskikt som vattnet inte går igenom. I mitt fall hade jag skruvgenomföringar där de gamla handdukarna suttit och där det gamla överskåpet suttit samt där den gamla duschkabinen varit skruvad men i och med att jag tex nu har duschkabin leder jag ner vattnet rakt i avloppet direkt. Dvs minimalt med vatten på ytskikten.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
O
Billigt och enkelt... ett helt"nytt" badrum för 6000kr inte så farligt alls! smart med duschkabinen... Då blir det inte nån större fuktbelastning på väggar och golv.

Jag fick lära mig på detta underbara forum att om man kör med duschkabin så kan man komma undan med att bara måla med våtrumsfärg....
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Bra jobbat och snyggt resultat!

Och det är roligt att se att någon mer vågar bryta mot den nästan allenarådande trenden med kakel och klinker.
Som ju så ofta leder till problem.

Grattis till det "nya" badrummet (y)
 
  • Gilla
Daniella 10 och 5 till
  • Laddar…
R
Målaren/en kompis på Colorama sa att det funkar ju att spola vatten på golvet, de är det de är gjort för att klara av men om man använde duschen varje dag så kunde man få en förkortat livslängd på färgen, den kanske nöts lite varje gång, jag vet inte riktigt.Men tricket sa han var att ha duschkabin, då blir färgen en helt permanent lösning.

Då det blev så bra ska vi nu göra om det större badrummet på övervåningen, tjejen vill ha kaffelatte färgat golv med vita vägar och en ekfärgad badrumsmöbel =) Räknar med att det badrummet kommer gå på ca 8000:-.
 
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
Det tycker jag du skall kosta på henne.

Det är hon säkert värd :)
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Håller med, det är hon säkert värd :)
Jag stämmer in i körsången om att det blev superbra och jag förstår valet av duschkabin. Dock är jag själv ingen beundrare av kabiner när jag själv ska tränga in min 188 cm långa kropp i den - armbågarna slår i väggarna non stop. Ifjol köpte jag en kabin på Rusta (väääldigt lik din, skulle tro det är samma modell!?) för att ha i stugan till vi gör om där på riktigt. För ett par veckor sedan fick den smaka på gräsmattans härliga morgondagg. ...till våren får man fundera på hur man ska bli ren :surprised:
 
ejeras skrev:
...till våren får man fundera på hur man ska bli ren :surprised:
Man tar en smutsig gris och tvättar den.

Då blir den ren :)
(Det tar förstås ett tag innan hornen växer ut).
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.