Testa linoljefärg för första gången och missade att det skulle målas tunt. Grundmålade dörrfoder inomhus för 3 dagar sedan och tycker färgen inte sitter så bra, går att skrapa bort med nageln. Går det att fortsätta låta det torka eller ska jag slipa ned allting? Har nämligen hittat att torktiden ligger på att från 12-96 timmar.

Kan även någon säga mig vilket korn jag ska använda mig av innan grundfärgen åker på? Blev rekommenderad att använda korn 320, utan blir slät men tycker färgen inte sätter sig så bra. Är det bättre att köra grövre korn och och slipa efteråt?
 
Claes Sörmland
Tjockt målad linoljefärg tar många veckor att stelna genom oxidation av luftens syre så att det skinnade ytlagret inte glider på den flytande underliggande färgfilmen. Har du målat bart trä så kommer dock mycket olja att sugas in i träet så det arbetar för dig.

Sickativ anbefalles när man ska måla snickerier med linoljefärg inomhus. Om man inte har enormt tålamod.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tjockt målad linoljefärg tar många veckor att stelna genom oxidation av luftens syre så att det skinnade ytlagret inte glider på den flytande underliggande färgfilmen. Har du målat bart trä så kommer dock mycket olja att sugas in i träet så det arbetar för dig.

Sickativ anbefalles när man ska måla snickerier med linoljefärg inomhus. Om man inte har enormt tålamod.
Märkte att det torkat bättre där det var rent trä, men tyvärr var det mesta inte rent trä. Om det kan ta flera veckor att torka så ger jag nog ett försök att slipa ned det under helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.