Hej, ni som bygger nytt! Jag undrar vad ni fått betala extra för att få målade väggar i stället för tapet?
(uppge gärna hur stort hus det priset gäller)


Tacksam för svar!
/HM
 
Vi skulle få betala 3500kr/rum för att få microlit + målat.
Hus 124 kvm.

// Jonas

.
 
Vi har köpt ett hus på 216m^2, fast med oinredd ovanvåning. Bottenvåningen är på ca 136m^2 och invändig takhöjd 2,70m. För att få microlit+målade väggar och spacklat o målat innertaktak på hela bottenvåningen gav vi ca 21000:- extra.
 
Tack för svaren!
 
För oss kostar det 25 kr/kvm golvyta att måla istället för tapet. Microlit har jag inte fått offert på än...
 
Vi valde spacklat och målat. Målaren tog inget extra för det i stället för tapeter. Men det är väl upp till respektive målare...
 
Vi valde spacklat och målat. Målaren tog inget extra för det i stället för tapeter. Men det är väl upp till respektive målare...
Men spacklade han och målade direkt på gipsskivorna då? Då kan jag förstå att det inte blev dyrare.

Oftast så spacklar man ju först gipsskarvarna, sedan sätts microlitväv (och så spacklas skarvarna på microliten?). Först därefter skall det målas (2 gånger tror jag, men jag är osäker) så det är ju mycket mer jobb med att få målat än att sätta upp tapeter direkt över spacklade gipsskivor.
 
Vi har visserligen målat själva, men vi målade direkt på gipset (har låtit en målare göra spacklingen först, han gjorde ett jättebra jobb) och det blev jättebra! Så microlit är ju inget måste på något sätt om man vill måla istället för att tapetsera...
 
Vi målar istället för att tapetsera och det blir målat direkt på väggen
Då det jobbet håller på just nu vet jag inte om det blir extrakostnader men målarfirman trodde inte det
 
miaa1970 skrev:
Men spacklade han och målade direkt på gipsskivorna då? Då kan jag förstå att det inte blev dyrare.

Oftast så spacklar man ju först gipsskarvarna, sedan sätts microlitväv (och så spacklas skarvarna på microliten?). Först därefter skall det målas (2 gånger tror jag, men jag är osäker) så det är ju mycket mer jobb med att få målat än att sätta upp tapeter direkt över spacklade gipsskivor.
Den ursprungliga frågan handlade om måla eller tapetsera. Inte microlit eller ej...

Vi valde bort microlit pga kompisens husbygge där hussättningarna gett mer svårlagade sprickor med microlit än utan. Bättre enligt oss att bara spackla och måla istället för att pyssla med microlit också vid skador.


 
Ni får jättegärna diskutera frågan om Microlit eller inte i den här tråden... den frågan ställs vi också inför om vi väljer målat i stället för tapeter. Och de verkar ju lägga på en hel del extra om det ska vara microlit.

Vi fick ganska tidigt indikation på att Myresjöhus inte är så pigga på att måla utan Microlit. Enligt säljaren är det så svårt att få igenom slutresultatet i slutbesiktningen då... :-?
Det är tydligen svårt att få en helt jämn och snygg finish utan microlit hävdade säljaren.

Vi har inte fått offert från målaren ännu...
 
HM skrev:
Ni får jättegärna diskutera frågan om Microlit eller inte i den här tråden... den frågan ställs vi också inför om vi väljer målat i stället för tapeter. Och de verkar ju lägga på en hel del extra om det ska vara microlit.

Vi fick ganska tidigt indikation på att Myresjöhus inte är så pigga på att måla utan Microlit. Enligt säljaren är det så svårt att få igenom slutresultatet i slutbesiktningen då...  :-?
Det är tydligen svårt att få en helt jämn och snygg finish utan microlit hävdade säljaren.

Vi har inte fått offert från målaren ännu...
Min lägenhet är målad utan Microlit och det har inte varit några problem med det, det som däremot har hänt där är att det har blivit sprickor i väggarna men hus sätter sig alltid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.