Min man har vitmålat furutaken i hallen i huset vi snart ska flytta in i. Det är hans föräldrahem. Hans föräldrar satt upp furutaket för 35 år sedan. Nu har jag läst lite här på forumet att man ska kvistlacka innan man målar furutak/panel vit. Det har inte vi gjort. Kommer kvistarna synas igenom med tiden och hur lång tid tar det? Finns det inget att göra nu, kommer vi få måla taket fler gånger i fortsättningen? Tror han använde Beckers snickerifärg antikvit, som till dörrar och lister m.m.
 
Man kan aldrig säga om det kommer att blöda igenom eller inte, det är från fall till fall. Är det ett hartsrikt trä med mycket kvist är det risk att det kommer att blöda igenom. Avvakta och se vad som händer. Skulle det blöda igenom har jag för mig att du ska kunna slipa lite på "fläckarna", lägga på en kvistlack och sen måla över hela taket. Kolla med din lokale färgfackhandel.
 
Vi målade taken i vårt hus för tre år sedan när vi flyttade in, skulle tro att det är ungefär 35 år sedan de satte in furutak i det huset också. Enligt vår färghandlare skulle vi inte behöva lägga på kvistlack utan det skulle räcka med häftgrund eftersom furutaken setat uppe så länge och troligen torkat rätt bra. Vi målade med oljebaserad häftgrund och sedan vattenbaserad färg ovanpå det och vi har inget som blöder igenom ännu i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.