för en tid sedan ställde jag lite frågor om att flyspackla och sedan måla på det. nu är projektet igång och änså länge går allt bra.

grundförutsättningar:

* Bostadsrätt från tidigt 1900-tal
* Gammalt förstört trägolv
* Vi ville ha ett fogfritt, vitt golv
* Epoxi är svindyrt (1000:-/kvm för 15kvm, exkl underarbete)

Vad vi ska göra:

* Limma golvgips
* Flytspackla med LIP 210
* Måla med vit golvfärg
* Lacka med vanligt golvlack


Prima innan limning
196j.th.jpg

limning
renovering002.th.jpg

flyt
flytspackling012.th.jpg

torkat - fint!
flytspackling034.th.jpg

två lager färg, förhoppningsvis bara ett kvar innan lacken ska på. Edit: blir ett fjärde lager färg för att få det helt jämnt.
renovering005.th.jpg
 
Redigerat:
Intressant! Har aldrig sett denna lösning tidigare. Posta gärna en bild när det är helt färdigt!
 
COOLT,
Hur blev det?
Är ni nöjda?
Skulle det fungera i ett badrum tror ni, eller skulle den blanka ytan bli såphal då den är lite våt?
 
Hmm ingen annan som har en uppfattning om hur det skulle kunna vara att skippa klinkersgolvet i ett badrum och istället måla den flytspacklade ytan?

Varför?:
1. Tycker det är snyggare utan skarvarna.
2. Borde vara en relativt enkel match att förändra golvet för att följa trender o humör genom att måla det i en annan färg, eller för den del lägga på klinkers i framtiden om man nu skulle vilja det.
(3. Att det blir mer lättstädat (?), mindre jobb och sannolikt billigare är bonus)

Först ett vitt stilrent golv.
aquaplus-pink-bathroom-fixtures-lilac-1.jpg

Sedan när man tröttnat på det ljusa ett matt mörkgrått golv.
duscholux-bathroom-cx-6.jpg

Laggt klingers ligger ju där det ligger o det är ju inget man byter bara sådär i ett badrum.

Eller kommer det bara att se hemgjort o patetiskt ut om man målar?

Ställer ju ganska höga krav på den som flyter golvet (snyggt, jämnt, slätt o fall), är de orimligt höga kanske?


Vill egentligen inte ha kakel på väggarna heller utan släta putsade väggar, av samma anledning. Hur rätt är det egentligen med stooora vita kakelplattor år 2019? Lika inne som terracotta är år 2009 skulle jag tro.
 
Redigerat:
Men på flytspacklet i ett badrum ska du ju ha tätskikt, och måla på tätsikt är nog svårt och tätskiktet är nog inte helt slätt.
Finns iofs våtrumsfärg men det skulle kännas sådär med tanke på hållbarheten, lär nog bli hål och risk för läckage är stort.
 
Bezt skrev:
Men på flytspacklet i ett badrum ska du ju ha tätskikt, och måla på tätsikt är nog svårt och tätskiktet är nog inte helt slätt.
Finns iofs våtrumsfärg men det skulle kännas sådär med tanke på hållbarheten, lär nog bli hål och risk för läckage är stort.
tänkte isådana fall flyta på tätskitet:

1.Först en grovflytning
2.Tätskikt
3. precisionsflytning
4.Måla
 
Tja det kanske kan funka, blir nog svårt med fallet. Flytspacklet du lägger ovan tätskikt bör ju ha lika korrekt fall som det nedre för jag misstänker att flytspackel inte släpper igenom lika mycket vatten som klinkerfix gör.
Och sen ska man ha en slittålig färg som håller många år att gå på och som dessutom andas och som man kan fästa fix på om man nu mot förmodan vill lägga klinkers på sen.
 
Varför inte ett Pure line i köket eller i badrum
 
  • P7200399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad är det för kostnad vi talar om för Pure line? Hade ju velat ha epoxi i köket men pga av en alldeles för hög "startavgift" var priset inte skäligt (15.000:- för 15kvm för bara beläggningen (+10.000:- för materiel till underarbete som jag fick göra själv).

Golvet blev bra, men eventuella repor i lacken drar till sig smuts så det är inte helt optimalt. Tappar man hårda, vassa föremål så kan små flisor lossna från golvet (typ bestick el andra verktyg). Sen så syns ju förstås all smuts, men det är ju som väntat med ett vitt golv :)
 
Redigerat:
Vad är pure line för ngt? Länk?
Numera har det ju dykt upp högblanka laminatgolv. Letade som en liten blå utan resultat efter detta när vi gjorde vårt kök för några år sedan.
Fast det är ju knappast ok i badrum... Har letat ganska friskt efter en fräsch högblank plastmatta som är ok i badrum utan resultat (är inte säkert jag skulle välja det, men jag vill ändå se det o överväga det), detta lär väl dyka om ngt år efter att att vi lagt svindyrt epoxi eller ngt annat.
 
  • Gilla
Petra72
  • Laddar…
kolla på euplast.se dom har. ett pure line med ljuddämpande korkmatta under ligger runt 2000:- m men då har du ett golv som tål solljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.