I vårt nya hus har vi upptäckt att färgen på målade golvet i källaren lyfter sig och under kommer något vitt pulver fram. Är detta svamp eller mögel? Tycker att det även luktat nu när vi dammsög allt löst men är lite osäker.
Det är i ett hörn av rummet och inga reglar eller annat i närheten. Även samma fenomen mot en vägg till en gillestuga samt yttervägg.
VAD GÖR MAN ÅT DETTA OCH VAD ÄR DET???? >:(
 
Nu är jag ingen expert men gissar på kalkkristaller orsakat av fukt som tränger igenom. Har samma fenomen på någon väggyta men bryr mig inte, ska nog ändå dränera om nästa år. Golvet är kanske värre att göra något vid.

Någon expert kanske vet mer?
 
Vore det saltkristaller skulle det väl ändå inte lukta ?

En från Anticimex kommer hem nästa vecka och ska tala om vad det är och ge råd.
 
abno skrev:
Vore det saltkristaller skulle det väl ändå inte lukta ?
Ingen panik, det växer ingen mögel eller svamp på cement och betong om man inte gödslar .... med torv och mylla ;).
gaia
 
Jag har samma fenomen i min matkällare och nu har jag turen att precis haft anticimex på "4-årskontroll" av huset. Han bad då om ett glas med vatten och skrapade ihop en boll och släppte ner. Då löstes allt ihop i vattnet och försvann, det var alltså saltkristaller som kom genom i vårt fall tegelstenarna. Skulle det varit mycel/mögel så skulle det inte lösts upp enligt honom.

/Richard
 
Enklart är nog att slipa bort färgen och måla med en öppen färg,som andas.
Det är fukt som tränger upp genom betongplattan som behöver ventileras bort.
Den gör så att färgen släpper.
 
Tack för tipset om att prova i vatten. Det ska genomföras ikväll.
Men vore det bara kristaller ska det väl INTE lukta, hmmmmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.