Håller på att applicera målartvätt i taket i ett rum, att applicera det är inga större problem men hur ska man skölja bort det sen? På bruksanvisningen står det "skölj rikligt med vatten", men det är ju inte direkt så att man kan gå igång med vattenslangen inomhus:) Räcker det att torka bort skiten med en riktigt blöt trasa eller hur gör ni?
 
Jag använder numera sådan målartvätt som man inte behöver skölja bort. Tidigare körde jag med blöt trasa i omgångar tills ytan kändes bra.
 
Det går inte.
 
Det bli inte lätt att efterskölja i taket... Men du kan ju alltid svabba med en fuktig svamp ett par gånger efteråt. Finns en svampmopp med förlängningsbart skaft som är riktigt fiffig när man tvättar tak och fasader om man inte har möjlighet att använda rinnande vatten.
 
Jag kör enligt den gamla skolan med en 5liters dunk amoniak stående som får ge en skvätt i tvättvattnet (ca 1-2dl i en hink). Tvätta med svamp, om du vill vara extra noga kan du torka efter med en urkramad trasa från rent vatten.
Luktar Ja, men jag är inte yrkesmålare och så det blir så sällan och man håller nästäppa och förkylnigar borta. Gäller all snickerimålning också, men där drar man ju av ytan lite lätt med sandpapper också.
 
Fixade sig med en sådan där svampmopp som man dessutom hade ett "vred" på moppen så man kunde vrida ur den hela tiden med. Bytte bara vatten några gånger och det fungerade helt okej på det sättet.
 
  • Gilla
AnniB
  • Laddar…
Sist jag målade om ett tak som behövde rengöring innan så köpte jag en förpackning med speciella våtservetter som inte behövde ngn eftersköljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.