Hejsan!

Ända sen vi flyttade in i huset 2015 så har den eviga följetongen ”få trappan tyst” hållit på!

Idag blev det dock ett steg framåt och jag är nu nästan helt säker att det är barnlisterna under planstegen som knakar! Trappan har varit öppen från början men förra ägaren gjorde den ”stängd” genom att sätta fast pärlspontsskivor (6mm spånskiva) på barnlisterna och i bakkant på planstegen. Dessa fogades och målades sedan!

I början var jag säger på att det var i fogarna runt sättstegen som knakade, men efter att ha skurit bort fogarna, tagit bort överflödig färg, släppt infästningen i sättstegens nederkant, och sedan testat att göra tvärtom och bara fästa i nederkant, flyttat ned sättstegen 2-3 mm i överkant från planstegen osv. utan framsteg testade jag tillslut att ge mig på barnlisterna, och då blev det skillnad! De är monterade efter konstens alla regler, men när förra ägaren målade trappen så östes det på rejält med färg även på dessa så glipan mellan plansteg och barnlist var fylld av färg som gjorde att det knakade!

Men nu till min fundering, när barnlisterna har skrapats rena från överflödig och färg och blivit ”knarr-fria” så vill jag ju fräscha upp trappen lite, det är massa skruvhål osv i sättstegen. Kan jag foga springorna runt sättstegen igen eller kommer detta också knaka? Jag vet ju inte om det också var en källa till knaken eftersom jag tog bort de först..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.