Ja, jag vet inte om det är värt att fråga, men jag börjar få lite ågren...

Huset som vi köpte för ett år sedan är alltså från 1816. Det finns en del originalpanel kvar, men många fönster är utbytta, dörrar utbytta, panel utbytt lite här och var. Målade med tjocka lager av "vanlig" färg, plåtarbete med plastyta (med flagnande plast, illgul på baksidan).

Har använts och rustats med årens lopp, utan några större krusiduller, med för tiden moderna material, alltså. Några fönster har aluminiumlist, där en kakelugn tidigare står är det nu en skiva med "pizzaväggs"-puts. I vissa rum är det vansinningt vidrig heltäckningsmatta, i andra rum är det masointgolv som är målat(!) för att likna linoleum, kanske gjort någon gång på 30-40-talet. Köket är nytt från 80-talet med korkgolv och sänkt(!) tak (nu bara 1,92).

Skall ta dit en målare för att måla om på utsidan, för att det skall se lite bättre ut. Vattenlöslig oljebaserad täcklasyr skall han använda. Det jag egentligen vill veta är: Kommer jag att ångra mig att jag inte målar om huset med linoljefärg av akademiskt utbldade byggnadsvårdare med mårdhårspensel?

Som in ser finns det inget bra svar, men jag ville ändå vädra min ångest. Kan man få lite synpunkter?
 
självklart kommer du ångra dig, det har du väl redan insett med din fråga...

En synpunkt är att måla över allt med moderna färger som inte tillför något av det huset verkligen behöver gör det bara svårare att se vad som verkligen behövs, har du trärena partier, grunda dom med tradiotionellt bra grundfärg, zinkvitt+rå linolja+ev terpentin. Om man av någon anledning vill göra en "quick fix", så skulle jag valt alkydoljefärg, den kommer i viss mån underlätta framtida renskrapning med exempelvis speedheater.

Men som sagt, det är bara en synpunkt, en annan är att det är för sent på året för att måla för en byggnadsvårdare. Men på andra delar av detta forum så lovordar man plastfärger så vill du ha såna svar så finns det ju med...

Lycka till, låter som du har ett fint hus med potential!
 
Var fick du plastfärg ifrån, eller att det skulle målas nu???
 
Tänk ett varv till under vintern. Ovanstående har rätt, det är försent att måla ett helt hus.
 
Nej, det är inte försent att måla ett hus, det är för tidigt... Han skall börja i april om det blir väder.

Så hitintills har jag fått råd om att undvika platsfärg (som jag inte skall använda) och att man inte skall måla på vintern (vilket jag aldrig tänkt).

Okej,en konkret fråga då. Eftersom huset är målat med alkydfärg redan, hur mycket dyrare skulle det vara att ta dit en som skrapar och målar med linoljefärg? Arbetet skulle gå på 22.000:- + moms för tre sidor för denna målare.
 
Är du 100% säker på att det inte är linoljefärg nu? Frågar bara för att jag utgick från att vårt hus var målat med modern färg eftersom den lossnade i stora tjocka flagor som kändes plastiga i konsistensen. En analys visade dock att det handlade om linoljefärg som målats i alldeles för tjocka lager. Bara en tanke.

Vi har fått offerter på cirka 120-140 kkr för att måla om ett 230 kvm 2-våningshus. En stor del av det beror på bortskrapningen av färgen vad jag har förstått. Tänker använda min nyinköpta speedheater och börja ta bort färg under tidig vår.
 
25% säker, eftersom samma målare målade en gavel för 1-2 år sedan. :)

Jo, jag misstänkte att det skulle bli flera ggr dyrare. Jag ser inte riktigt poängen. Jag har målat mina andra fönster med linoljefärg (Wibo), men tycker inte resultatet är sådär lysande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.